26. 7. 2016

Ženy, poznejte své auto, díl 8. - nejčastější závady

O zástupkyních něžnějšího pohlaví se ví, že mívá velké problémy s diagnostikováním, nebo i správným popsáním projevu závady na jejich voze. Není divu, málokteré ženy vozy zajímají tak, aby znaly jeho jednotlivé součásti, tudíž neví jak se projevuje jejich opotřebení či závada.

Ženy, poznejte své auto, díl 8. - nejčastější závady

O zástupkyních něžnějšího pohlaví se ví, že mívá velké problémy s diagnostikováním, nebo i správným popsáním projevu závady na jejich voze. Není divu, málokteré ženy vozy zajímají tak, aby znaly jeho jednotlivé součásti, tudíž neví jak se projevuje jejich opotřebení či závada.

Na druhou stranu, úplně základní věci dámy umí diagnostikovat. My ale chceme pomoci a proto jsme sepsali osm nejčastějších závad a jejich projevů. Tak jdeme na to:

 

Hučení za jízdy

Hučivý zvuk za jízdy, jehož intenzita roste s rychlostí může být projevem (nejčastěji) tří věcí. První a nejjednodušší jsou pneumatiky. Pokud máte nazuté zimní pneumatiky, hlučnost se zvýší. Je tak dáno hlubším vzorkem a měkčí směsí, což následně způsobuje hluk. Je to normální projev zimních pneumatik.

Další běžnou záležitostí je vadné ložisko. To poznáte tak, že hučení není konstantní, přestává při nájezdu do zatáčky. Podle směru zatáčení, při kterém hučet přestává vám napoví i stranu, na které je opotřebení. Hučení je totiž způsobené vůlí v ložisku. Pokud je vadné ložisko např. na pravém předním kole, hučení přestane při nájezdu do levé zatáčky. Pravé kolo se totiž zatíží a vůle se vymezí.

Jedná se taktéž o běžnou závadu, která přichází v rozsahu několika desítek tisíc kilometrů.

Třetí nejčastější původce hučení může být vadný diferenciál, zvláště u terénních a SUV vozů. Toto hučení je konstantní a jeho intenzita opět roste s rychlostí. Podobný problém se může objevit i na převodovce. To už ale není tak běžná, ani levná záležitost.

 

Vibrující volant

Vibrování volantu způsobují dva původci a každý se projevuje jinak. První je nevyvážení kol. Záleží na tom, jak zásadní nevyvážení je, ale nejčastěji se projevuje vibracemi do volantu (nebo celého vozu) v určitém rozsahu rychlostí (např. 90-120 km/h).Nevyvážení může být způsobeno např. odloupnutým závažím na kole, přezutím bez vyvážení kol, nebo také nánosem nečistot na kolech. Pokud máte zaschlé bahno, může se projevovat stejně. V případě bahna stačí kola umýt, v dalších případech postačí navštívit pneuservis a kola nechat vyvážit.

Pokud se ale vibrace projevují pouze při brzdění, jedná se o opotřebené brzdové kotouče. V průběhu jejich užívání se jejich tloušťka snižuje a poté už jsou tak tenké a opotřebované, že se prostě zkroutí. Toto kroucení se projeví nepříjemnou vibrací v řízení (přední kotouče), nebo jemnější vibrací do karoserie (zadní kotouče). Tyto „příznaky“ by vás měly nasměrovat do servisu na výměnu brzd.

 

Pokles výkonu

Není zrovna časté zažívat pokles výkonu, o to lépe by ale člověk měl vědět, jak se v tomto případě chovat a kde hledat. Nejčastější původce problému je i běžnou pointou ve vtipech o blondýnách – zatažená ruční brzda. Občas se to stane každému, ale ženy hůře vypozorují znatelný pokles výkonu. Takže pokud se vám zdá, že se autu moc nechce rozjet, zkontrolujte zda jste odbrzdily.

Dalším problémem může být pád motoru do nouzového režimu. To znamená, že řídící jednotka zaznamenala problém a snížila výkon, aby vám o problému dala vědět, nebo aby zabránila dalšímu poškození. Tento jev je doprovázen nepříjemným pískavým zvukem, oranžovou kontrolkou motoru a případně oznámením, takže je těžké si toho nevšimnout. Často se potom jedná o problém s některým z čidel či akčních členů, nebo i o nahodilou závadu, která zmizí po vypnutí motoru. I tak je ale lepší vydat se na diagnostiku.

Třetím problémem může být špatná volba paliva. Tomuto tématu jsme již jeden článek věnovali, takže zde nebudeme rozebírat detaily. Ale před úplným vypnutím motoru může dojít k poklesu výkonu. To by vás mělo donutit přemýšlet, po jaké pistoli jste sáhly a okamžitě vypnout motor.

 

Ztráta stability vozu

Ještě máte v čerstvé paměti, jak jste po dálnici uháněla nelegálních 170 km/h s absolutní jistotou, ale teď se bojíte už na dálničním limitu? Pokud je pro vás větší problém udržet auto ve směru a pod kontrolou, může to být způsobeno vůlemi v podvozku, konkrétně v uložení ramen. Pokud jsou vůle větší, dochází k většímu pohybu náprav a proto jsou nutné větší korekce volantem.

To je ztráta stability ve vyšších rychlostech, ale čím je způsobena nestabilita po přejezdu nerovnosti? Za to mohou pravděpodobně tlumiče. Pokud mají to nejlepší za sebou, nedokážou tlumit rázy a váha vozu se po přejezdu nerovnosti houpe na odpružení, což se projeví v nejistotě řízení.

To poznáte jednoduše. Buď vy, nebo váš těžší kamarád zhoupněte vůz zatlačením na blatník co nejblíže k tlumiči. Pokud se vůz zhoupne, zvedne a následně usadí v dané poloze, je tlumič v pořádku. Pokud se ale vůz dál houpe, jsou tlumiče na výměnu.

Než ale budete řešit tyto dražší záležitosti, ověřte tu nejjednodušší možnost, a to tlak v pneumatikách. Pružení způsobené podhuštěnou pneumatikou se do jisté míry projevuje stejně.

 

Rázy při řazení

Stává se vám, že při řazení (zvláště na zpětný chod) se do ozve rána do celého vozu? Tento případ znají zvláště řidiči starších automatů. Je to dáno opotřebovaným uložením převodovky, nebo i motoru. Tato gumová uložení mají tlumit vibrace těchto agregátů a dovolit jim malý pohyb. Jenže když už jsou opotřebovaná, pohyb je až moc velký a projevuje se v podobě nepříjemných rázů do karoserie.

Tento problém řešte co nejdříve, protože rázy zatěžují vše kolem, čímž hrozí další poškození. Nepleťte si ale s rázy při zařazení „zpátečky“ při pomalém pohybu vozu dopředu. To je běžný projev a nežádoucí chování. Zpětný chod by se měl řadit vždy s vozem v klidu.

 

Chroupavé zvuky v plném rejdu

Tak to jsou jasné poloosy, nebo pouze jejich součást, homokinetické kluby. Týká se vozů s předním náhonem (nebo také 4x4). Jedná se o klouby, které mají přenášet sílu motoru i při vytočených kolech. Když už jsou ale opotřebené, vznikají zde vůle, které způsobují chroupavý zvuk při jízdě v plném rejdu. Potvrzení získáte pomalou jízdou s volantem na doraz a opakovaným přidáváním plynu. Při každém přidání či povolení pravděpodobně uslyšíte kromě chroupání i drobné klepnutí. Toto klepnutí lze slyšet i při přejezdu drobných nerovností a zaměnit za vůli v čepech.

 

Klepání při přejezdu nerovností

Když už jsme to v předchozím bodu nakousli, rovnou to dokončíme – klepavé zvuky od náprav. Jedná se o kovově znějící konkrétní zvuky, vycházející od náprav při přejezdu nerovností. Můžete je cítit i ve volantu a zdrojů je hned několik. Může jít o čepy řízení, táhla stabilizátoru, nebo dokonce i o už hodně unavené silentbloky. Moderní vozy s komplikovanými nápravami jsou ale tak složité, že přesná diagnostika není za jízdy možná,

 

Propadající se brzdový pedál

Na konec jedna z nejnepříjemnějších závad co může být – propadající se brzdový pedál a klesající účinek brzd. Pokud jedete třeba v horské oblasti z dlouhého klesání a při každém sešlápnutí brzdy je pedál níže k podlaze, značí to zavzdušnění systému (v tom lepším případě).

Brzdy se totiž při intenzivnějším používání rychle zahřívají. Vzduch nebo vlhkost navázaná v brzdové kapalině se pak roztahuje, vytváří vzduchové kapsy, které jsou stlačitelné, tudíž nepřenášíte požadovaný tlak k brzdám. To je jeden důvod proč se pedál propadá a vůz nebrzdí.

Druhý a horší je únik samotné kapaliny. Horší, protože i přes víceokruhovou bezpečností kontrukci máte pravděpodobně jen několik dobrých šancí k zastavení, než dojde úplně. Proto při zažívání podobných problémů okamžitě zastavte a kontaktujte servis.

 

To bylo osm nejčastějších projevů závad, na které můžete narazit. Pokud vám ale nějaká závada chybí, nebo zažíváte něco, co jsme nepopsali, nebojte se nás kontaktovat buď na emailu, nebo na Facebooku.