17. 6. 2016

Ženy, poznejte své auto, díl 7. - typy karoserií

Většinu těch nejzásadnějších technických znalostí jsme v našem seriálu pro ženy pokryli. Vysvětlili jsem vám, jak fungují jednotlivé části vozu a jaká je jejich role. Teď je ale čas vrátit se na úplný začátek, k základu. Protože když vidíte auto z dálky, nevidíte nejdříve motor, ale karoserii. Tak si řekněme něco o ní.

Ženy, poznejte své auto, díl 7. - typy karoserií

Většinu těch nejzásadnějších technických znalostí jsme v našem seriálu pro ženy pokryli. Vysvětlili jsem vám, jak fungují jednotlivé části vozu a jaká je jejich role. Teď je ale čas vrátit se na úplný začátek, k základu. Protože když vidíte auto z dálky, nevidíte nejdříve motor, ale karoserii. Tak si řekněme něco o ní.

V dnešních vozech karoserie plní mnoho funkcí. Dříve se používaly rámy, ke kterým se vše připevnilo a vůz byl hotový. Od tohoto schématu se ale začalo upouštět a na úkol rámu začaly plnit samonosné karoserie. To znamená, že vše je připevněno přímo na kostře karoserie, která plní zároveň funkci rámu.

To je důležité, protože samotná karoserie je slabá. Jakékoliv zatížení ji potom kroutí což má vliv na jízdní vlastnosti a bezpečnost. Vyztužené části tomu ale zabraňují.

Moderní karoserie jsou neuvěřitelně sofistikované. Každým rokem klesá jejich hmotnost a objem materiálu v nich použitých, ale zároveň se zvyšuje jejich pevnost. A pevnost je to, co od karoserie potřebujeme, i když ne všude.

 

Deformační zóny

Udivuje vás, že i při kolizi v nízkých rychlostech se předek vozu div nerozsype? Pokud jste tím zneklidněné, nemusíte být. Je to záměr. Představte si karoserii jako klec (kabina pro pasažéry) s co nejvyšší pevností. Nechceme totiž, aby se tato ochranná klec při havárii zhroutila. Jenže v případě nárazu je třeba docílit co nejplynulejší ztráty rychlosti. Pokud se v této pevné kleci zastavíte o zeď, dejme tomu z rychlosti 100 km/h, nemáte téměř žádné šance na přežití v důsledku zranění způsobených přetížením.

Pokud ale náraz zpomalíte, např. umístěním měkčí oceli před vůz, hned to zní příjemněji. A přesně to je deformační zóna – měkčí materiál navržený tak, aby se kontrolovaně zhroutil a tím plynule zbrzdil náraz.

Energie tím vyvolaná potom bezpečně putuje po nosných částech kolem kabiny a posádka zůstává nedotčená. Proto je většina moderních vozů nedotáčivého charakteru (na limitu ztrácí přilnavost nejdříve přední náprava) – v případě smyku směřujete k překážce čelem, nikoli bokem (jak by to bylo v případě přetáčivého smyku). A to je dobře, protože na čelní náraz je vůz nejlépe vybaven. Na boční naopak nejméně.

 

Typy karoserií

Bezpečnost, montážní body pro další části vozu a mimo to i jízdní vlastnosti. Ta karoserie zajišťuje. Ale jako u všeho, karoserií je několik různých typů. Pojďme si je tedy představit.

 

Sedan

Typický příklad tzv. tříprostorové karoserie. To znamená, že vůz je opticky rozdělen do tří částí (motorová část, kabina pro posádku a zavazadlová část). Nejznámějšími zástupci této třídy budou např. velké manažerské sedany jako Mercedes-Benz S, BMW 7 (v posledních letech se těmto velkým sedanům nepřesně říká i limuzíny), nebo také menší BMW 3.

Tyto karoserie mají vždy dva páry dveří a 4 až 5 míst.

 

Kupé (Coupé)

Další tříprostorová karoserie, tentokrát už většinou sportovněji zaměřená. Proti ostatním typům má totiž přirozeně vyšší pevnost, tudíž menší kroucení, což je žádoucí ve sportovních vozech. Je to dáno pouze jedním párem dveří. Pasažérů potom pobere 2-4.

Jako první vozy pod tímto pojmem nás napadají Toyota GT86, Porsche 911 nebo BMW 4.

 

Kombi

Pro chalupářský národ naprosto neoblíbenější typ – prostě „oktávka v kombíku“. Tato karoserie už je dvouprostorová, jelikož nákladový prosto není opticky oddělen od kabiny. Proti sedanu má pět dveří, zadní výklopná stěna se bere jako dveře. Sedan má pouze víko kufru. Cestujících potom uveze také pět.

 

Liftback

Tohle je takový kříženec mezi kombíkem a sedanem. A také druhá možnost karoserie pro zmíněnou Octavii. Jedná se o tříprostorovou karoserii, ale s výklopnou zadní stěnou (místo víka kufru se otevírá celá zadní část včetně skla). Má tedy shodně pět dveří a pět míst.

 

Hatchback

Jednoduše zkrácené kombi. Může být třídveřový i pětidveřový pro 4-5 cestujících, ale vždy je nákladový prostor menší než u kombi. Typický příkladem mohou být „kratší“ verze Škody Fabia, VW Golfu nebo Ford Focuse.

 

Roadster/kabriolet

Roadster a kabriolet jsou sice různé typy karoserie, ale mají tolik podobností, že je shrneme v jednom bodu. Nejzásadnější věc je, že nemají střechu, nebo ji mají skládací/odnímatelnou. Roadster od kabrioletu se potom liší počtem sedadel. Kabriolet má čtyři až pět míst proti dvěma v roadsteru.

Chybějící střecha má ale své nevýhody. Všechny samozřejmě láká projížďka za krásného letního dne bez střechy nad hlavou, ale její absence sebou přináší konstrukční potíže. Střecha je totiž důležitou nosnou částí. Karoserie se potom tolik nekroutí, což mimo jízdních vlastností zlepšuje i bezpečnost. Navíc je váha vozu bez střechy vyšší. Je totiž nutné vyztužit vůz jinde extra nosníky.

A u té bezpečnosti se ne chvíli zastavíme. Díky výztuhám nejsou nárazy takovým nebezpečím, problémem ale je převrácení vozu. Mnoho moderních kabrioletů/roadsterů je vybaveno bezpečnostními oblouky. Ty jsou umístěné často za sedačkou a při náznaku převrácení se bleskově vysunou. Tím se vytvoří opěrný bod přímo za řidičem/pasažérem. Taková ochrana ale není stoprocentní.

V těchto situacích totiž selhávají pásy, které vás neudrží v sedačce a rolující vůz vás může zranit, když z něj vypadnete. Nikoho samozřejmě nechceme strašit, ale na tato rizika je vhodné myslet a upravit podle toho jízdní styl.

Typickým představitelem kabrioletů mohou být „odstřešené“ verze BMW 3 nebo Audi A4, roadstery potom zastupují třeba Mazda MX-5 nebo BMW Z3.

 

MPV

A teď k rodinným vozům. MPV je zkratkou pro Multi Purpose Vehicle, neboli víceúčelový vůz. Tvarem se pohybuje mezi karoserií kombi a dodávkou, karoserie je tedy navržená pro co největší prostor – jak pro zavazadla, tak cestující.

Vozy se často používají i jako minibusy do rodiny, jelikož se spousta z nich nabízí v pěti, ale i sedmimístných specifikacích. A co si můžete pod pojmem MPV představit? Třeba VW Sharan nebo Opel Zafira.

 

SUV

V posledních letech stále populárnější. A proč? Protože se jedná vlastně o vyvýšený hatchback. Vůz má tedy pět dveří, ale proti hatchbacku je zpravidla prostornější a luxusnější. Zásadní je zde také podvozek, záměrně evokující off-roady (více níže). S takovým vozem se potom na silnici cítíte bezpečně (jste výše než ostatní), dobře se do něj vejdete a zdoláte i nějaký ten mírný terén. Ale opravdu jen mírný.

Zkratka pro SUV – sport utility vehicle, v překladu sportovní užitkové vozidlo. Nevíme v čem je sportovní, nebo užitkové, ale tak to je. A schopnosti v terénu jsou omezeny ze dvou důvodů – podvozek je nastavený pro použití na silnici. Terén totiž vyžaduje odlišné konstrukce, které dovolí více křížení náprav, zajistí neustálý kontakt kol se zemí a trakci. To se bohužel neslučuje s nároky na pohodlí, které řidiči SUV vyžadují.

A potom samotné pneumatiky v terénu nepomohou. Pneumatiky jsou určené opět k použití na asfaltu. Mají být schopné odvádět vodu a nedělat u toho moc hluku. No a pneumatika do terénu je moc hlučná. Se zimními pneumatikami se sice dostanete o něco dál (pokud už se do terénu vydáte), ale SUV stejně patří na silnici a budete to cítit.

Výjimek je málo, třeba značka s terenní tradicí Land Rover umí tyto požadavky skloubit pěkně. Ostatní zástupci už ale pokulhávají – VW Touareg, Audi Q7 atp. A nakonec zmíníme, že k pěti místům se ve větších vozech (jako třeba zmíněná Q7) dají přidat i další dvě po vzoru MPV.

 

Off-road

Tyto vozy se od SUV neliší tolik karoserií, jako podvozkem. Přesto se od sebe oddělují, právě kvůli zaměření. Jak jsme si řekli, SUV patří na silnici. U off-roadu je to naopak, koneckonců, překlad do češtiny zní „mimo silnici“.

Zde se konstruktéři zaměřují na co nejvyšší průchodnost terénem, jízda na silnici potom může být spíše rozpačitá. Off-road poznáte podle pneumatik, bytelnějšího podvozku, nebo třeba podle méně vybavené interieru, postaveném tak, aby se dal dobře omývat – třeba od bláta. Off-road mohou mít tři nebo pět dveří, dvě až pět míst.

Mezi vozy které nás napadají jako první patří jak jinak než Jeep Wrangler, nebo také Nissan Patrol či Lada Niva.

 

VAN

Pomalu se dostáváme ke konci a ocitáme se v revíru pracovních strojů. VAN je prostě dodávka. Ta je samozřejmě uzpůsobená k převážení nákladu. Ale od doby co se vyrábějí dodávky, se vyrábějí i jejich civilní verze – malé autobusy. S řidičákem sk. B tak můžete jezdit s až 9 místným vozem (vč. řidiče), to jsou pak třeba různé verze postavené na základu VW Transporteru.

Pokud ale máte oprávnění na autobus, do busu typu MB Sprinter naskládáte až 16 lidí. To už sice není moc pro rodinné užití, ale pořád tady ta možnost je.

 

Pick-up

A na konec opravdový pracant. Pick-up je nákladní vůz, často s uzpůsobením na průchodnost terénem. Má dvě až pět míst, dvě nebo čtyři dveře a velkou nákladovou plochu vzadu. Tato plocha je často otevřená, což dává pick-upu jeho charakteristický tvar.

Jedná se tedy o takového křížence off-roadu a dodávky. Často. Někteří si totiž mohou vzpomenout na pick-up postavený na základech Škody Felicie. Tomu bychom ale pick-up neříkali. Proto si spravíme chuť a jako tečku jmenujeme pár plnokrevných zástupců tohoto rodu: Toyota Hilux, Mitsubishi L200, VW Amarok nebo obří Dodge RAM1500/2500/3500.