20. 5. 2016

Ženy, poznejte své auto, díl 5. - pneumatiky

Do nynějška jsme si představili jedny z nejzásadnějších částí automobilu. Jenže všechny jsou k ničemu, dokud budete šetřit na pneumatikách.

Ženy, poznejte své auto, díl 5. - pneumatiky

Pneumatiky jsou z pohledu lajka asi i k ničemu. Je to přece jenom kousek gumy. Ale když to začnete brát tak, že tyto kousky gumy jsou to jediné, co přenáší sílu motoru a hlavně brzd na silnici, už se začíná představa jejich důležitosti vybarvovat.

Proto v tomto článku nebudeme nudit konstrukcí pneumatiky, rozlišováním na radiální a diagonální a tak dále. My se spíš zaměříme na to, jaký vliv mají pneumatiky na jízdní vlastnosti, jak se o ně starat, jaký je rozdíl v letních a zimních pneumatikách a pokusíme se vykreslit, jaké mučení pneumatiky při jízdě zažívají. 

 

Rozdělení pneumatik podle sezon

Snad všichni ví, že existují tři základní rozdělení dle užití – letní, zimní a „celoroční“ pneumatiky. Tato rozdělení existují, protože žádná pneumatika nedokáže pokrýt všechny požadavky během všech ročních období, takže si je rozebereme blíže.

 

Letní pneumatiky

Letní pneumatiky logicky používáme, když není zima. Ale co je tím myšleno? Směs, ze kterých jsou letní pneumatiky je podstatně tvrdší, než směs pro zimní pneumatiky. Důvod je očividný, v létě je větší teplo, tudíž pneumatika musí být pro zachování optimálních podmínek tvrdší.

Co se ale stává ve větší zimě? Když teplota klesne pod 7°C, je už lepší použít zimní pláště. V chladu totiž pneumatiky tvrdnou ještě více a nejsou schopny držet se asfaltu tak, jak potřebujete. Proto při přezouvání neřešte, že ze zákona už můžete. Vždy se orientujte spíše podle předpovědi počasí. Co se ale stane s letní pneumatikou na sněhu?

Problémy s trakcí následkem tvrdé „gumy“ už jsme zmínili, ale ani vzorek není uzpůsobený na sníh. Letní pneumatika je postavena tak, aby byla schopna odvádět vodu. Na to nepotřebujete víc, než pár podélných drážek, nějaké kanálky pro odvod vody a pár milimetrů hloubky vzorku (omlouváme se expertům na pneumatiky za brutální zjednodušení). Jenže tyto konstrukce už si neporadí se sněhem, takže nejen, že nevyjedete sebemenší kopeček, ale při nájezdu na sníh či led v zatáčce nemáte šanci rozhodovat o směru vozu.

 

Zimní pneumatiky

Zimní pneumatiky už jsou univerzálnější než letní. V zimě je použijete ke svému účelu, na letní silnici také zvládají odvádět vodu. Tak proč není ideální používat je celý rok? Jednak jsou hlučnější než letní, to by ale nebyl takový problém. Problém je opět ve směsi. Zimní pneumatiky totiž mají tak měkkou směs, že při vysokých letních teplotách s trochou nadsázky „tečou“. Od takové pneumatiky nemůžete očekávat optimální výkon při brzdění  a zatáčení.

 

Celoroční pneumatiky

Poslední ze skupin je tak trochu podvod. Výrobci těchto pneumatik se vás snaží přesvědčit o tom, že ta stejná pneumatika dokáže vyhovovat ve všech klimatických podmínkách, a tak to prostě není. Samozřejmě, dá se použít v létě i v zimě a je to i legální. Ale tyto konstrukce jsou plné kompromisů, které se promítnou i do ovladatelnosti vozu.

Tento druh pneumatik lze doporučit maximálně nenáročnému řidiči, bájnému důchodci z bazarových povídek, který jezdí pouze na nákupy.

 

Co pneumatiky prožívají na silnici

Hned v úvodu zmiňujeme, jaké mučení pneumatiky prožívají. To je ale relativně vágní výraz. Pro znázornění onoho mučení přikládáme video od výrobce Michelin, kde je vidět jejich testovací stroj při práci. Tato „mašina“ umí simulovat každou situaci, do které se pneumatika může dostat, záběry na videu tedy odpovídají realitě.

To, že pneumatika takové zacházení přežije ale není samozřejmostí. Nemůžete očekávat, že desetiletí staré pneu si zachová svoje vlastnosti. Jaké jsou potom zásady pro používání pneumatik?

 

Pravidlo čtyř

Nebo také 4x4 atp. Jedná o čtyři (zásadní) pravidla, která řeší používání zimních pneumatik – 4 mm jako minimální hloubka dezénu. Další pravidlo říká, že zimní pneumatiku nemáte používat více než 4 sezony. A podle dalších dvou máte mít vždy všechny 4 pneumatiky stejné a používat je 4 měsíce v roce.

Takhle se to povídá. Teď ale budeme povídat my. Souhlasíme s prvními dvěma pravidly. To, proč je dobré dodržovat MINIMÁLNÍ hloubku dezenu snad není nutné rozvádět. K omezení na čtyři roky si ale už řekneme více. Zimní pneumatiky totiž obsahují přísady, které je změkčují. Při nízkých teplotách potom netvrdnou jako letní pneumatiky. Mezi ně patří třeba silika, která se v menší míře dává i do letních pneumatik. Tyto přísady se ale během let z pneumatiky odpaří, ta potom ztrácí své vlastnosti, praská na povrchu a neplní svůj úkol jak by měla.

Další dvě pravidla jsou ale vyloženě přehnaná a doplněná spíš, aby se tato říkanka pěkně pamatovala. Všichni víme, že i zákon říká, že pneumatiky musí být stejné na nápravě. Takže použití dvou párů pneumatik, přičemž všechny jsou v dobré kondici a na nápravách používáme identické, je absolutně v pořádku.

A na konec doporučení o využití ve čtyřech měsících. Výše říkáme, že přezouvání by se mělo odvíjet od počasí, předpisy nepředpisy. Vím, že bude zima? Že se teplota bude dlouhodobě držet pod 7°C? Tak prostě přezuju. A počítat měsíce je potom nesmysl.

 

Kontrola

Kromě kontroly hloubky dezenu (který je pro letní pneumatiky 1,6mm – pro úplnost) je potom třeba kontrovat ještě několik věcí. Mezi ty, které byste měli kontrolovat nejčastěji patří tlak v pneumatice.

Přesnou hodnotu, na kterou mají být pneumatiky nahuštěné najdete buď pod víčkem nádrže, nebo na B sloupku při otevření dveří u řidiče. Hodnotu tlaku je pak dobré kontrolovat alespoň jednou měsíčně.

Co dál? Vždyť potom už není co kontrolovat. To si řekne spousta lidí, ale není to pravda. Je dobré občas překontrolovat stav běhounu – zda není nepravidelně opotřebovaný, což by mohlo značit problém s tlumiči nebo systémem ABS.  A když už v tom budete, koukněte i na bočnice. Zde se mohou objevit boule, poukazující na poškozený kord pneumatiky. Taková pneumatika už není bezpečná, a je nutné ji okamžitě vyměnit.

Nic z toho není složité a i s kontrolou tlaku jednou do měsíce ztratíte maximálně čtvrthodinu času. Takže se o pneumatiky starejte, ať víte na čem jste a jezdíte bezpečně.