11. 5. 2016

Ženy, poznejte své auto, díl 4. - podvozek

Zatím jsme se v tomto malém seriálu věnovali pouze výkonu – jeho produkci v motoru a části, kterými putuje až k vozovce (převodovka, diferenciál). Podvozek je ale další důležitou soustavou ve voze. Právě podvozek udává charakter vozu při řízení a má spolu s pneumatikami nejzásadnější podíl na jízdních vlastnostech.

Ženy, poznejte své auto, díl 4. - podvozek

Zatím jsme se v tomto malém seriálu věnovali pouze výkonu – jeho produkci v motoru a části, kterými putuje až k vozovce (převodovka, diferenciál). Podvozek je ale další důležitou soustavou ve voze. Právě podvozek udává charakter vozu při řízení a má spolu s pneumatikami nejzásadnější podíl na jízdních vlastnostech.

Podvozek má ale spoustu částí a každá z nich plní jinou funkci, takže si jednu za druhou rozebereme. Nejdřív je ale nutné vědět, k čemu přesně podvozek je a jak funguje.

Vozy se nepohybují v ideálních podmínkách. Silnice jsou klikaté, hrbolaté s různými povrchy a i jednotlivé vozy se mezi sebou liší výkonem motoru, brzdným účinkem, vahou, výškou těžiště atp. A aby při všech situacích byl vůz řiditelný, je potřeba podvozek postavit tak, aby byl schopný vypořádat se s přenosy váhy karoserie a stále udržet pneumatiky na silnici.

To znamená, že když najedete do zatáčky a jedna strana vozu se odlehčí, musí se podvozek „vytáhnout“, ale když najedete třeba na hrbol musí se opět zatáhnout. Zároveň nesmí moc pružit, nesmí být ale ani moc tvrdý. To jsou hodně protichůdné požadavky, ale konstruktéři automobilů přišli na to jak se se vším vypořádat. Jaké jsou tedy části podvozku?

 

Pružiny

Už z názvu je jasné co dělají – pruží. Tím, že pruží, zajišťují pohyblivost náprav vůči karoserii a vrací je do původní polohy. Pružiny také svým tlakem udávají výšku vozu, proto auto s unavenými pružinami působí, že „sedí“, zároveň tlumí nárazy.

Pružin existuje mnoho typů od vinutých s jednoduchým válcovým tvarem a pravidelným rozestupem, po progresivní pružiny, které mohou mít tvar více do „soudku“ a rozestup jednotlivých závitů se mění, takže se pružina v jednotlivých zatíženích chová trochu jinak. Vinutá pružina je nejrozšířenějším typem odpružení. Lze se ale setkat ještě se starším typem a to listovým perem.

To je soustava plochých ocelových prutů, které jsou k sobě připevněny pomocí volných uložení. Tyto pruty mají různou délku a pružení zajišťují svým prohýbáním. S takovým typem odpružení se lze setkat na starších nákladních a terénních vozech.

Dnes se častěji objevují i pneumatická odpružení, zvláště na luxusnějších vozech. Zde se o vše stará tlak vzduchu v měchu, systémy to jsou ale často poruchové.

 

Tlumiče

Tlumič je další velmi důležitým dílem. A proč? Protože kdyby nebyl součástí podvozku, nebylo by tam nic, co by tlumilo kmity pružiny. Taková jízda by nebyla jednak pohodlná, ale hlavně by byla nebezpečná. Drobné propružení je nutné, ale větší už narušuje vyvážení vozu a v serii zatáček by se vůz stal absolutně neovladatelným.

Problém by nastával i při brzdění. Představte si, že prudce brzdíte a předek vozu se přikrčí k silnici. Díky tlumičům zůstane vůz přikrčený a předvídatelný, jenže kdyby tam tlumič nebyl, začnou se pružiny „prát“ s tímto tlakem a kola budou odskakovat. A to při brzdění nechcete. Takový efekt mají i opotřebované tlumiče, které poznáte podle stavu pneumatik. Ty budou nepravidelně opotřebované po obvodu právě kvůli tomuto efektu.

Tlumič tedy dovolí jistou dávku pružení, ale hned ji utlumí. Jak poznáte, jestli vaše tlumiče fungují správně? Test je překvapivě jednoduchý ale zároveň přesný. Opřete se o blatník co nejblíže k tlumiči, ideálně hned nad ním. Prudce vůz zhoupněte, pusťte a sledujte, co dělá. Pokud se vůz zhoupne zpátky nahoru a usadí se okamžitě v přirozené poloze, máte daný tlumič v pořádku. Pokud ale proběhne sebemenší zhoupnutí navíc, je tlumič buď načatý, nebo zničený.

 

Ramena náprav

Ramena náprav mohou mít různé tvary a může jich být i různý počet v závislosti na typu nápravy. Tím, jaké typy existují se ale nebudeme zbytečně trápit, my potřebujeme jen lehce zmínit funkci nápravy abychom plně rozuměli následujícímu bodu.

Náprava (a její ramena) je spolu s tlumičem úchytným bodem pro podvozek. Je to vlastně kus oceli, který má za úkol kolo připevnit ke karoserii. Samotné rameno, dokud není poškozené nárazem, nemá moc vliv na jízdní vlastnosti. Jediné, co může potrápit jsou silentbloky, což je gumové uložení těchto ramen. Když je toto uložení ve špatném stavu, je vůz nejistý a jízdní vlastnosti se zhoršují. Nyní ale už přecházíme k dalšímu bodu.

 

Stabilizátor

Ve zkratce je stabilizátor odpovědný za to, aby se vůz v zatáčkách nepřevracel. V moderních vozech se používají nezávislé nápravy, což znamená, že každé kolo má svoje odpružení a není nijak propojené s dalšími. To je žádané, protože starší konstrukce používaly na zadních nápravách propojení tzv. „mostem“, což byla s trochou nadsázky traverza spojující kola na nápravě.

Takové spojení nezajišťuje dobré jízdní vlastnosti, ale úplná nezávislost také ne. Nejsou pak totiž žádným způsobem kontrolovány náklony karoserie, což může vést právě k převrácení. A zde nastupuje stabilizátor. Je to zkrutná tyč, připevněná buď k ramenům náprav, nebo tlumičům a v případě zdvihu jednoho kola tlačí protilehlé stejným směrem. Tím se omezí náklon vozu, všechna kola jsou na silnici a vůz je dobře ovladatelný.

 

A v tom je celé kouzlo, nic tak složitého. Toto jsou samozřejmě stručně vysvětlené jednoduché podvozky na běžných vozech, ale princip je potom už stejný i na složitějších konstrukcích. Příště se ale dostaneme k nejdůležitějšímu prvku hnacího řetězce – pneumatice. A právě v další části vysvětlíme, proč je nejdůležitější.