2. 5. 2016

Ženy, poznejte své auto, díl 3. - diferenciál

Pokračujeme v osvětlování základních součástí automobilu a dostáváme se tak k mechanismu, o kterém většina dam (a možná i pánů) neví vůbec nic – diferenciálu. K čemu je a jak funguje?

Ženy, poznejte své auto, díl 3. - diferenciál

Pokračujeme v osvětlování základních součástí automobilu a dostáváme se tak k mechanismu, o kterém většina dam (a možná i pánů) neví vůbec nic – diferenciálu. Diferenciál je součástí rozvodovky a celá tato konstrukce má za úkol posílat sílu z převodovky na kola.

Rozvodovka je to jednodušší zařízení, jediné o co se stará je v pouze přesměrování toku výkonu pomocí jednoduché soustavy ozubených kol. Kdyby ale její součástí nebyl diferenciál, jezdilo by se nám hodně špatně, proč?

Představte si jednoduchou nápravu – dvě kola pevně spojená tyčí. To znamená, že obě kola se musí točit zároveň, stejnými otáčkami. To by nebyl problém při jízdě rovně, protože takto mají kola stejné otáčky. Ale když chcete zatočit, kola už se nepohybují v přímce, ale po kružnici. A jelikož vnitřní kolo opisuje menší kružnici než vnější, je logické, že jeho otáčky musí být nižší. V praxi by to bez diferenciálu vypadalo tak, že při průjezdu zatáčkou bude jedno kolo vždy ve smyku a ovládání vozu bude velice obtížné.

A od toho je v autě právě diferenciál. Diferenciál (jak už název napovídá) dovoluje rozdílné otáčky kol na stejné nápravě. Jak jeho práce vypadá můžete vidět na videu níže.

Video i napovídá, jak práci diferenciálu poznáte. Jak? Určitě si pamatujete, jak jste jednou vyjížděly ze závěje a jedno kolo se zběsile protáčelo, zatímco druhé se ani nehlo. To je nevýhoda jednoduchého diferenciálu – všechna síla z motoru jde na kolo, které má menší přilnavost. Výkon tedy jde cestou nejmenšího odporu. Tento problém ale řeší několik systémů nebo konstrukcí.

 

Samosvorný diferenciál

Tento typ je nejlepším řešením na silničních a sportovně orientovaných vozech. Přesnými technickými detaily vás nebudeme nudit, ale v principu je v diferenciálu omezené tření, které způsobí pouze určitý rozdíl otáček na kolech. Na silných sportovních vozech ho poznáte tak, že při průjezdu zatáčkou při plném plynu se nezačne protáčet vnitřní (odlehčené) kolo.

Výhodou je neomezené využití (je jedno kde s ním jezdíte) a výborná trakce, vše je ale vykoupenou vyšší cenou.

 

Diferenciál s uzávěrkou

Běžné v terénních vozech. Funguje jako obyčejný diferenciál, když se ale zaseknete někde v blátivém kopci, uzamknete diferenciál čímž se zamezí jeho funkci. Poháněná kola tedy mají stejné otáčky a z bláta se bez potíží dostanete. Nevýhodou je náročnější obsluha. Když diferenciál zamknete, musíte myslet na to, že ho musíte zase odemknout když se dostanete na povrch s lepší trakcí. Pokud tak neuděláte a z bláta najedete na silnici, můžete po pár zatáčkách očekávat zvuk podobný explozi a zničený diferenciál. Namáhání způsobené uzamknutím a nucením vozu do zatáček na dobrém povrchu konstrukce prostě nevydrží.

To se ale týká pouze těch opravdu „hardcore“ terénních vozů, kde uzávěrku kontroluje pouze řidič. Spousta vozů dnes má uzávěrku ovládanou elektronicky a při překročení určité rychlosti ji opět vypne.

 

Elektronická uzávěrka diferenciálu (EDS)

Tato část se vůbec netýká difereciálu, i když se ho týká. Výsledek elektronické uzávěrky je totiž podobný jako u samosvorného diferenciálu, diferenciál samotný ale nedělá žádnou práci navíc. Systém funguje tak, že kolo se sníženou trakcí (které se třeba na sněhu nebo v zatáčce začne protáčet) je přibrzděno přímo brzdou. Výhody tohoto systému jsou jasné – nižší cena, ale i úspora váhy při zachování relativně dobrých jízdních vlastností. Tyto vlastnosti ale pořád nedosahují úrovně samosvorných diferenciálů.

 

Diferenciály ale nemusí být pouze na nápravách. U vozů s pohonem 4x4 se používají i tzv. mezinápravové diferenciály, které plní stejnou práci, jen zajišťují rozdíl otáček mezi nápravami. Takže příští zimu až budete mít problém vyjet ze závěje, budete už vědět proč.