21. 4. 2016

Ženy, poznejte své auto, díl 2. - převodovka

V prvním díle jsme se věnovali tomu nejdůležitějšímu, srdci vozu – motoru. Všechna síla jím produkovaná se ale nějak musí dostat na silnici a první koho se tato síla týká, je převodovka.

Ženy, poznejte své auto, díl 2. - převodovka

prvním díle jsme se věnovali tomu nejdůležitějšímu, srdci vozu – motoru. Všechna síla jím produkovaná se ale nějak musí dostat na silnici a první koho se tato síla týká, je převodovka.

V první řadě ale nejdřív zmíníme, proč převodovka ve voze vůbec je. Zdá se to jednoduché, ale ani mezi muži byste možná nenašly moc jedinců, kteří by podali přesvědčivou odpověď. Takže: jelikož spalovací motor nepracuje ve všech otáčkách stejně efektivně, je v našem zájmu ho v těch optimálních udržovat. To lze ale pouze dvěma způsoby. První je cestování konstantní rychlostí, což není zrovna to pravé ořechové. Představte si denně dojíždět do práce rychlostí třeba 20 km/h. Druhá možnost je mnohem efektivnější a jednodušší. Možnost změny převodového poměru, což znamená, že při stejných otáčkách motoru se mohou lišit otáčky kol v závislosti na zařazeném převodovém stupni, tudíž i rychlost.

To je absolutní základ. A když víme proč přesně je převodovka v autě, můžeme si říct jaké typy převodovek existují.

 

Manuální převodovka

V Evropě zatím nejrozšířenější typ. Píšeme zatím, protože po vzoru amerických řidičů i my evropané řádně lenivíme a řazení nás přestává bavit. Je to dané i tlakem ekologicky smýšlejících politiků, kteří chtějí co nejnižší emise, tudíž převodovky potřebují více stupňů, aby motor stále pracoval v optimálních otáčkách. A kromě pár exotických výjimek mají manuální převodovky v osobních vozech maximálně 6 stupňů.

Tím jsme ale odbočili, zpátky k manuálnímu řazení. Zde veškerou práci odvádíte vy. Každý pohyb převodu a rozpojení hnací síly pomocí spojky má na svědomí pouze řidič. Manuální převodovku proto nadšenci považují za jedinou správnou volbu do vozu. Umožní totiž kompletní propojení člověka se strojem, nic za vás nedělá elektronika.

Jak funguje?

Představte si, že pomocí táhel posouváte „kolečka“ po hřídeli. Tato kolečka pak v krajních pozicích pevně spojí převod s hřídelí, čímž je zařazen požadovaný stupeň. Video níže ukazuje, jak řazení probíhá, ale pro představu si lze vybavit projev tohoto procesu – když podřazujete (zvláště ve vyšších otáčkách nebo v zimě s nezahřátou převodovkou), můžete cítit odpor v řadicí páce. Jako by se stupni do zařazení nechtělo. To je dáno tím, že tato „kolečka“ se točí různou rychlostí a aby tato rychlost byla vyrovnána, jsou vybavena tzv. synchronizační spojkou. Tato „synchronizace“ zpomalí převod, který chcete zvolit a umožní hladké zařazení. Pokud tento odpor za každou cenu přetlačíte, uslyšíte rachtání zubů.

Výhody

Vysoká životnost, nízká cena, nízké náklady na opravy, plná kontrola nad vozidlem

Nevýhody

V některých případech dokáže být nekomfortní, zvláště při projíždění kolon

 

Robotizovaná převodovka

Toto už je automatická převodovka. Napůl. Pro uživatele je to automat, ale ve své podstatě je to pouze manuální převodovka, která byla opatřena nutnými členy, které jsou schopny jí operovat elektronicky. Takže vůz si sám vypíná spojku a volí převodové stupně.

Problém s touto převodovkou je její nekultivovanost. Kdo řídil malá městská vozidla, která jsou touto převodovkou nejčastěji vybavena nám jistě dá za pravdu. Řazení je zmatené a cukavé, pravé peklo ale přichází při rozjezdech do kopce. Zde dokáže být prodleva sepnutí spojky tak velká, že vám vůz odjede klidně i půl metru dozadu.

Výhody

Mezi automaty velice nízká cena

Nevýhody

Neposkytuje dostatečný komfort požadovaný od automatické převodovky, často jsou tyto typy i nespolehlivé

 

Planetární převodovka s hydrodynamickým měničem

Název zní kostrbatě, ale jízda už taková není. Tento typ převodovek je skoro stejně starý jako automobily samy. Vyniká svou spolehlivostí a vysokým komfortem jízdy. A za zmíněný komfort může právě hydrodynamický měnič.

Planetární převodovky totiž nemají spojku a to ani automaticky ovládanou. O přenos síly se zde ve většině provozních podmínek stará tekutina. Představte si skříň plnou oleje. Na jedné straně je čerpadlový disk. Ten je poháněn motorem a vytváří tlak a proudění oleje ve skříni měniče. A tento tlak je směrován na turbínu. Při dostatečném tlaku (vyšší otáčky) se kolo turbíny začne točit a vozidlo se rozjíždí. A to je důvod, proč je tato převodovka tak příjemná – rozjezdy a změny převodů absolutně bez cukání.

Má to ale i své nevýhody. Tento způsob pohonu je značně neefektivní, je to jako jezdit se stále prokluzující spojkou. Proto je zde ještě tzv. „přemosťovací spojka“. Když je vůz v pohybu a prokluz není potřeba, spojí se napevno hřídele a měnič se nevyužívá. Znovu se přemostění rozpojí při změně převodů nebo zastavení.

Samotná převodovka potom funguje úplně jinak než manuální. Uvnitř je několik soustav kol (centrální, satelitní a korunové) které jsou různě brzděny a tím je dosaženo požadovaného převodového poměru. Další vysvětlování formou textu by akorát více zmátlo, takže přikládáme video s vizualizací funkce.

Výhody

Spolehlivost a vysoká odolnost, komfort. Tato převodovka je vhodná např. do terénních vozů, jelikož měnič umožňuje trvalý prokluz. To znamená, že tam kde byste si spálili spojku ve voze s manuální převodovkou (vybavte si jak dokáže spojka smrdět v zimě při vyjíždění ze závěje) můžete s planetární převodovkou jezdit celý den bez potíží.

Nevýhody

Vyšší spotřeba z důvodu nižší efektivity (prokluz). Nevhodné je použití převodovky ve sportovně zaměřených vozech – hydrodynamický měnič zodpovědný za komfort zde „ředí“ reakce motoru a vůz není pocitově tak pohotový.

 

Variátor

Konstrukčně velmi zajímavá převodovka, zvláště protože je geniálně jednoduchá. Podle našeho názoru ale nemá co dělat v automobilech, už jenom proto, že hodně z vás slyšelo název „variátor“ ve spojení se skútry a malými motorkami.

Princip je jednoduchý. Představte si dva kužely, mezi kterými je natažen řetěz/řemen a posouváním tohoto řetězu po kuželech se mění převodové poměry. A proč tato převodovka není vhodná do aut? Už z principu je jasné, že zde neustále probíhá tření. Dejte tomu trochu času a v kuželech se vydřou drážky, které časem znemožní plynulé řazení a převodovka je na opravu.

Výhoda je v tom, že lze motor krásně udržovat v ideálních otáčkách – když se rozjedete, motor si může držet konstantní otáčky a měnit plynule převodový poměr. Vysoká váha automobilu ale ke kuželům není přívětivá. Proto nejčastěji vídáme tyto převodovky v malých městských vozech, ale třeba Subaru používá variátory už i ve vozech zaměřených na lehký terén. A to je podle nás úplně špatně.

Výhody

Udržování optimálních otáček ve většině režimů

Nevýhody

Z principu převodovky daná nízká životnost

 

Dvouspojková automatická převodovka

„Dvouspojka“ je stále běžnější, takže v novějších vozech s automatickou převodovkou narazíte nejspíše na ni (třeba v koncernu VW je označena DSG). Zajímavá je tím, že má zařazené vždy dva stupně najednou. Jak je to možné? Už z názvu je jasné, že tato převodovka disponuje dvěma spojkami. Každá ze spojek operuje svou soustavu převodů – jedna liché, druhá sudé. Řazení potom probíhá pouhým přepnutím spojek. V praxi se tedy rozjíždíte na jedničku, zároveň je ale zařazená dvojka. A v momentu přeřazení se přepnou spojky, takže nedochází k přerušení tahu.

Stálý tah je také hlavní výhodou této převodovky. Nevýhodu zase poznáte při popojíždění ve městě. Pohodlné rozjezdy jako ve vozech s hydrodynamickým měničem nečekejte. V některých situacích umí dvouspojkové převodovky pěkně škubat. To ale není závada, to už je přirozený projev – počítač to se spojkou holt neumí tak dobře jako řidič.

Výhody

Nepřerušený tah (okamžité řazení) při řazení nahoru, spolehlivost a na poměry automatických převodovek snadná opravitelnost závad (při využití služeb kvalitního a poučeného servisu)

Nevýhody

Občasné nepohodlné škubání při popojíždění, menší prodleva při podřazování

 

Typů převodovek je prostě spousta a to jsme pokryli jenom ty základní, co se běžně vyskytují v osobních vozech. Znalost a poučení o těchto druzích vám ale může pomoct při výběru následujícího vozu a můžete svou znalostí překvapit i spoustu mužů. Takže se příště mezi muži nestyďte a ukažte jim své znalosti o převodovkách.