12. 4. 2016

Ženy, poznejte své auto, díl 1. - motor

Je známo, že většina žen je proti mužům v nevýhodě co se technických znalostí týká. Ono už je to tak od přírody nějak nastavené – muži kdyby měli třeba vařit a zároveň hlídat potomka, tak obojí nejde… Buď připálí dítě, nebo ztratí oběd. Zde jsou zase ženy jako doma.

Ženy, poznejte své auto, díl 1. - motor

Je známo, že většina žen je proti mužům v nevýhodě co se technických znalostí týká. Ono už je to tak od přírody nějak nastavené – muži kdyby měli třeba vařit a zároveň hlídat potomka, tak obojí nejde… Buď připálí dítě, nebo ztratí oběd. Zde jsou zase ženy jako doma.

My jsme si ale řekli, že to vůči ženám není fér. Samozřejmě, pokud se ženy chtějí něco o vozech přiučit, třeba už jenom proto, aby před svými mužskými protějšky nevypadaly úplně neznale, informace jsou všude. Ale najít takové, které jsou snadno pochopitelné a bez velkých odborností, to už není taková hračka.

Takhle to samozřejmě nenecháme a pokusíme se něžnějšímu pohlaví trochu pomoci. Připravili jsme proto malý seriál článků, kde jednoduše představíme základní technické principy hlavních částí vašich motorových miláčků a je už na vás, jestli je použijete abyste vytřely zrak mužům ve svém okolí, nebo dokonce odrazily podlý útok neférového obchodníka. Začneme hned tím nejdůležitějším – motorem!

Je jasné, že motor je to, co pohání vůz. Bez motoru je automobil pouze předražené těžítko a je to právě motor, který dělí vozy do skupin od „na dojíždění to stačí“ až po „jede to jako kráva!“. Proto se dámy nesmíte divit, že když s mužem mluvíte o možnosti nového auta, začíná právě u motoru. Ale nejdřív, jak motor funguje?

Síla, která žene vůz vpřed vzniká expanzí plynů při spalování paliva ve válcích. Válec je uzavřená komora s pohyblivým dnem (píst), do které se skrze ventily dostává vzduch (v případě nepřímého vstřikování v benzinových motorech je to směs vzduchu a paliva). Zapálením (benzinový neboli zážehový motor) nebo vznícením (dieselový neboli vznětový motor) dochází ke zmíněné expanzi a prudkému navýšení tlaku. Následný pohyb pístu se poté převádí pomocí klikové hřídele na rotační pohyb a pokračuje až ke kolům. Jak tento proces probíhá je krásně znázorněno na videu níže:

Tohle je absolutní základ a už jsme se zde opřeli o první dělení motorů – zážehové a vznětové. Oba fungují trochu jinak a je třeba se k nim podle toho i chovat.

 

Zážehový motor

První věc, kterou potřebujete vědět, že zde se do nádrže tankuje benzín. A jak to poznat u cizího auta? Pokud nechcete studovat různá označení, lze to dvěma jednoduchými způsoby. První je pohled na otáčkoměr. Pokud červené pásmo začíná okolo 6 000 otáček za minutu, sedíte v benzinovém voze.

Zážehové motory totiž podávají nejlepší výkony ve vyšším a středním zatížení, navíc mají jednodušší systémy vstřikování, takže se prostě mohou točit rychleji, než dieselové. U dieselových začíná červené pásmo cca o 1 000 – 1 500 otáček níž.

Další možnost je si pořádně poslechnout motor. To už chce zkušenější ucho, ale není to takový problém. Dieselový motor má mnohem hrubší chod a „tvrdší“, kovovější zvuk než benzinový. A když ani jedno nepomůže a nejste si jistá? Podívejte se na zadek auta. Pokud je zde označení motoru a je v něm někde písmeno „D“, je to s největší pravděpodobností dieselový motor (TDCi, TDi, CDTi atp.)

 

Vznětový motor

Dieselové motory proti benzinovým nejlépe fungují v nízkém zatížení. V praxi to potom znamená, že nemá smysl je šíleně vytáčet. Ne, že by ženy byly nějaké závodnice, ale občas mají tendence motor točit více než je nutné, i když se nejedná o rychlou akceleraci. To je u dieselu zbytečné a navíc mu to nedělá moc dobře.

Na co jezdíte ale pravděpodobně nebude první mužská otázka. Když se muž ptá na motor, nejdřív ho zajímají jiné věci a někdy může mluvit tak, že žena vůbec netuší, na co se jí ptá. Co je tedy to první, na co se zeptá, a vy na to pravděpodobně nebudete mít odpověď?

 

„Jakej to má obsah?“

Pamatujete si ještě, jak jsme psali o válcích, ve kterých se spaluje palivo? Tak když se muž ptá na obsah, zajímá ho zdvihový objem. Ano, víme jak to zní zvláštně, ale výraz obsah se často zaměňuje za objem. A to je součet objemu všech válců v motoru. Ten se většinou uvádí v kubických centimetrech (ccm), ale když spolu mluví dva normální lidé a ne inženýři, chtějí slyšet litry.

A teď to důležité – čím větší obsah (objem), tím lépe! Aspoň pro muže. Takže pokud je vaše odpověď „jedna-šestka“, dostanete odpověď ve stylu „tak ženský to stačí“. Pokud řeknete „dvoulitr“, už asi zpozorní, a při čemkoliv nad 3,0l už půjdou muži do kolen, to zaručujeme.

 

„Kolik máš válců?“

To už pro vás musí být hračka. Co a k čemu jsou válce přece víte!

 

„Máš udělaný rozvody?“

Ne, opravdu se neptá na váš rodinný stav. Rozvody je myšleno časování motoru (pomocí řetězu nebo řemenu), kdy jsou poháněny vačkové hřídele a ty potom otevírají a zavírají ventily ve vhodnou dobu. Proč je důležité rozvody měnit? Protože když takový řemen nebo řetěz praskne, písty se srazí s ventily a účet za opravu potom začíná na desetitisících.

 

„Kolik to má koní?“

Výkon motoru se udává v kilowattech (kW). Nadšenci do aut ale raději používají koně, pravděpodobně protože to je vždy větší číslo. Takže když znáte počet kW, k počtu koní se dostanete snadno, stačí přičíst zhruba třetinu z výkonu a jste na koňských silách. Nejideálnější je ale najít si číslo přímo od výrobce.

 

„A krouťák?“

Tím je myšlen točivý (kroutící) moment. A co že to je? Vezměme to takhle - výkon, to je (zjednodušeně řečeno) to, co vás zatlač do sedačky při prudké akceleraci. Točivý moment ale určí, jestli v dlouhé stoupání budete muset podřadit, nebo kopec vyletíte jako vítr na nejvyšší převod (pokud tento text čtou matematici a fyzikové, omlouváme se za až pobuřující zjednodušení). A pokud ho budete hledat, pátrejte po čísle za kterým je značka Nm, neboli newtonmetry

 

To do začátku bohatě stačí. Doufáme, že nyní už nebudete tápat, když se muži kolem vás budou bavit o motorech a třeba se aktivně zapojíte do diskuse! Sice se může stát, že pak od motorů přejdou k jiné části vozu, ale i my se budeme brzy věnovat dalším zásadním prvkům ve vozech. Takže nebojte!