12. 1. 2016

Záměna paliva - co dělat když špatně natakujete?

Většina řidičů ví na co jejich čtyřkolový miláček jezdí, ale zvláště v případech těch kteří často střídají vozy s různými druhy pohonu se stává, že se prostě sáhne po špatné pistoli. Ať za to může nepozornost, spěch nebo stres, vždy to znamená komplikaci. A jak velká komplikace to bude se zpravidla odvíjí od toho, kolik jakého paliva do jaké nádrže nalijete.

Záměna paliva - co dělat když špatně natakujete?

Většina řidičů ví, na co jejich čtyřkolový miláček jezdí. Ale zvláště v případech těch, kteří často střídají vozy s různými druhy pohonu se stává, že se prostě sáhne po špatné pistoli. Ať za to může nepozornost, spěch nebo stres, vždy to znamená komplikaci. A jak velká komplikace to bude se zpravidla odvíjí od toho, kolik jakého paliva do jaké nádrže nalijete. Než ale začneme strašit, popišme si alespoň základní principy funkce zážehových a vznětových motorů.

Zážehový, neboli benzínový motor pracuje se směsí paliva a vzduchu, která se zažehne svíčkou. Je tak dáno, protože benzín je látka těkavá, tudíž rád vytváří páry což se rovná (relativně) homogenní směsi a efektivnímu spalování.

Vznětový (dieselový) motor  nasává vzduch, jeho stlačením ho ohřeje a vstříknutím nafty dojde k jejímu vznícení. Aby se směs spalovala co nejlépe, musí se vstřikovat pod velkým tlakem. A když máme tyto základy pokryté, co se děje když natankujeme špatně?

 

Nafta v benzínu

Jedná se rozhodně o tu lepší možnost. V podstatě to nejhorší, co se může stát je, že se motor zastaví a vy potom budete muset vyměnit svíčky, palivový filtr, katalyzátor a motorový olej.

Jako u většiny nepříjemných situací spojených s vozy se rovná čím modernější, tím citlivější. Takže načerpání nafty do dvacetiletého vozu nemusí (hodně) nepozorný řidič ani zaznamenat. U novějších ale nafta zalepí svíčky, které už nebudou schopny zažehnout směs a jelikož se nespálí všechno (nafta se neodpařuje tak dobře jako benzín, tudíž nemá šanci dobře prohořet), po cestě výfukem ven ještě znehodnotí katalyzátor.

Míru poškození pak kromě věku vozu a ujeté vzdálenosti udává také poměr paliv. V případě, že do benzinu natankujete pár litrů nafty (do 5-10% objemu nádrže) nemusíte být znepokojeni. Dotankujte do plné správné palivo a pokračujte. Tento postup ale nedoporučujeme u vozů chráněných zárukou (a to i v případě naftových motorů) – motor by měl tuto chybu bez problémů přejít, ale v opačném případě budete muset opravu hradit sami.

A když jste tankovali víc? Nechte vůz stát a volejte mechanika. Ani neotáčejte klíček a počkejte na jeho příjezd. V palivovém systému je totiž ještě pořád správné palivo, ale nemusíte ani startovat – stačí otočit klíček a vůz se připravuje tlakováním paliva. Vůz můžete maximálně odtlačit někam, kde bude méně překážet a technik vám na místě bude schopný vyčerpat špatné palivo z nádrže.

Pokud ale nastartujete a chybu si uvědomíte až při jízdě, zhasněte co nejdříve motor (pokud se nezastaví sám). To už je bohužel pro vás na odtažení do servisu, kde minimálně vymění palivový filtr a palivo v nádrži.

Nafta v benzínu ale není tak častá. I když jsou zde následky mnohem snesitelnější, tuto chybu udělá jen ten, kdo ignoruje různé velikosti pistolí. Naftová pistole je totiž větší než vstup do benzínové nádrže, takže ji nelze pořádně zasunout. Co ale v opačném případě?

 

Benzín v naftě

Tohle už je opravdový problém. Nyní se vrátíme k našemu popisu principu motorů – pamatujete jak jsme zmiňovali vysoké tlaky? Vysokých tlaků čerpadel a vstřikování je možné mj. dosáhnout díky mazacím vlastnostem nafty. Kdo se někdy při tankování nafty potřísnil jistě dobře ví, že nafta maže jako olej.

Benzín má ale opačné účinky, nejeden domácí kutil ho používá k odmašťování. Co to pro motor znamená? Zničení (zadření) všech vysokotlakých součástí od nádrže až ke vstřikovačům. To už jsou desetitisíce a to v případě, že máte starší vůz. U nových vozů mohou škody vyjít ještě dráž, ojedinělé nejsou ani případy požáru moderních vozů po ujetí pár km na benzín.

Jak se potom zachovat v případě záměny paliva? V podstatě stejně jako v předchozím případě. Pokud se množství benzínu udrží pod hranicí 5-10% objemu nádrže, dolijte do plné naftou. Dále ale ještě doporučujeme přidat aditivum. Tyto lahvičky vídáte na každé čerpací stanici a jejich úkolem je vylepšovat základní vlastnosti nafty, z nichž jedna je právě mazivost. Nebojte se překročit dávkování a pořádně nádrži dopřejte – větší míra aditiv motoru nijak neškodí (znovu ale pozor u vozů v záruce, jejich užívání neschvaluje žádný výrobce – i přesto že mají prokazatelně pozitivní dopady na provoz dieselových motorů).

 

Abychom ale dieselům jen nekřivdili, v případě letitých (ideálně ještě atmosferických) motorů s vyššími tolerancemi a dimenzováním se může stát, že i na čistý benzín odjedete nemalou vzdálenost bez trvalého poškození. Jeden z agregátů o kterém víme, že tento kousek přežil je atmosférická verze legendárního motoru, 1,9 SDi. V žádném případě ale nedoporučujeme tankovat benzín ani tomuto držáku...