9. 3. 2016

Víte jak správně sedět za volantem?

Několikrát jsme v našich článcích zmínili správnou pozici za volantem a jak je důležitá, ale toto téma je tak obsáhlé, že shrnutí do jednoho odstavce není zrovna to pravé ořechové. Takže nyní pořádně – jak se sedí za volantem?

Víte jak správně sedět za volantem?

Několikrát jsme v našich článcích zmínili správnou pozici za volantem a jak je důležitá, ale toto téma je tak obsáhlé, že shrnutí do jednoho odstavce není zrovna to pravé ořechové. Takže nyní pořádně – jak se sedí za volantem?

Seřízení  sklonu sedačky

Ta nejpohodlnější pozice za volantem často není ta správná. Tou pohodlnou odkazujeme především na položenou sedačku, kterou vídáte často u mladých řidičů s „vytuněnými“ vozy (uvozovky protože lesklá, hlasitá koncovka výfuku a křídlo nejsou tuningem). Ti v sedačce vyloženě leží a v horším případě, aby vykompenzovali zaklonění sedačky, se nakloní ještě na střed vozu a volant drží jednou rukou. Takto je absolutně nemožné ovládat vůz bezpečně. Bohužel, takovýto „frajírek“ často ještě jezdí rychle a nebezpečně, takže zvyšuje riziko výskytu situace, kterou nezvládne.

Jak tedy správně seřídit sklon? Řidič plně opřený v sedačce by měl mít sklon téměř kolmo vůči zemi, maximálně lehce zakloněný. Tím docílíte jednak správné pozice, se kterou počítal výrobce při rozmisťování ovládacích prvků po kabině, ale také tato kolmá pozice a plně zapřená záda dovolí přesun signálu do vnitřního ucha. A jak si jistě ze základní školy pamatujeme, vnitřní ucho je „snímač“ zrychlení a rotace, víceméně jako v ty autě. A čím více ležíte, tím hůře signál zpracovává. Což ve výsledku znamená, že vůz mířící do smyku nestihnete korigovat včas, protože o smyku víte až když je pozdě.

Vzdálenost sedačky od pedálů a volantu

Když je nastavené opěradlo, můžeme nastavit vzdálenost sedačky od pedálů, což je hračka. V autě s manuální převodovkou plně sešlápněte spojku, v případě automatické převodovky brzdu. Noha by měla být lehce pokrčená. Pokud bude úplně natažená, může se stát, že nebudete schopni na pedály správně dosáhnout, dokonce v rychlejší zatáčce vám mohou vlivem odstředivosti sklouzávat nohy z pedálů. Moc pokrčená noha pak nebude dostatečně citlivě dávkovat např. brzdu a bude vám překážet pod volantem. Také se můžete dostat mimo schopnost nastavení volantu v podélné ose a nebudete si ho moci správně seřídit.

Seřízení vůči volantu je také jednoduché. Výšku si uzpůsobte, abyste neustále měli prostor a natažené ruce byli schopni položit zápěstím na vršek volantu. Při plně zapřených zádech doplníme. Proč si povíme trochu níže.

A kdo nejčastěji porušuje tato doporučení? Nesprávnou pozici vůči volantu můžeme vidět u čerstvých držitelek oprávnění. Ty jsou často „nalepené“ na čelním skle, kolena skoro u brady a volant drží oběma rukama na dvanácti hodinách. A právě pokrčené nohy jsou z velké míry na vině neplynulých rozjezdů a brzdění – správné dávkování při této pozici je velmi obtížné.

Držení volantu

Absolutně nejzásadnější pro ovládání vozidla. Vše výše zmíněné můžete udělat správně, ale neopatrný průjezd zatáčkou ve vyšší rychlosti může znamenat nehodu kvůli špatnému držení. Nejdříve si povíme, jak se volant správně drží – oběma rukama v poloze třičtvrtě na tři. Dříve se akceptovala poloha za deset dvě, ale to je prostě špatně a i výrobci nyní upravují volanty tak, aby člověk díky vybrání automaticky držel volant správně. Volant držíme volně, nikoliv křečovitě s palci buď volně položenými na věnci, nebo „zaháknutými“ u ramene volantu (ale pořád volně).

Pro pochopení proč je to tak důležité si představte volant opět jako způsob předávání signálu. Přední kola do volantu posílají informaci co se děje na silnici. A pro úplný „příjem“ signálu potřebujeme mít obě ruce na volantu. Když si to zjednodušíme, každá ruka přebírá 50% informací – pravá ruka z pravé strany, levá z levé. V případě držení levou rukou ne dvanácti hodinách je tedy řidič schopný relativně kontrolovaně projíždět pouze levými zatáčkami, ale když levou ruku v pravé zatáčce přesune na pravou stranu volantu, příjem informací se redukuje téměř na nulu.

Držení oběma rukama je důležité i z pohledu vyhýbacích manévrů. Zatímco jednou rukou musíte ručkovat, v případě pozice „za deset dvě“ máte v jeden moment obě ruce na jedné straně volantu, pozice „třičtvrtě na tři“ zajišťuje absolutní kontrolu ve vyšším rozsahu.

Držení volantu se týkají i nohy. Zní to zvláštně, ale víte proč je po levé straně plocha uzpůsobená na opření nohy? Není to aby jste si ji měli kam odložit. Důvody jsou dva – aby vás nelákalo mít nohu opřenou o spojkový pedál, ale především, aby se řidič mohl v zatáčkách zapřít. Tím, že se nohou opřete se zatlačíte do sedačky jednak vnímáte vůz lépe, a vaše váha se nepřenáší do řízení, tudíž nemáte potřebu se volantu držet jako madla ale můžete vůz citlivě ovládat.

Prostě jak stojí na začátku tohoto textu – nejpohodlnější poloha není ta nejideálnější. I když pokud si zvyknete a správnou pozici za volantem, už nebudete chtít jezdit jinak, protože uvidíte a hlavně ucítíte to, co vám celou dobu unikalo a bude vám pohodlné to, že máte vůz konečně plně pod kontrolou. Automobil přece jenom není gauč, abychom v něm každý seděli jak chceme. Je to stroj, který se nejlépe ovládá za určitých podmínek. Vrtačku přece také nedržíme za vrták, že?