18. 9. 2017

Škoda Vision E na autosalonu ve Frankfurtu

Tuzemská automobilka Škoda představila na IAA 2017 ve Frankfurtu studii Škoda Vision E, která určuje vývojový směr škodovky na poli chytrých elektromobilů. Ty první by měly sjet z výrobních linek v Mladé Boleslavi někdy v roce 2020 a podle všeho se máme na co těšit!

Škoda Vision E na autosalonu ve Frankfurtu

Jak vypadá budoucnost mobility v očích Škody auto? Elektrická, autonomní a propojená. To jsou slova předsedy představenstva značky Bernharda Maiera.

Nejdříve trochu omáčky: Škoda Auto se již delší dobu řídí "Strategií 2025", v rámci které hledá nová, lepší řešení mobility a určuje významně směřování značky. Samotná strategie stojí na 4 pilířích: nové, alternativní pohony (efektivní spalování, hybridy, elektromobily), postupná elektrifikace (v roce 2019 chce škodovka představit nový model Škody SuperB jako plugin-hybrid), udržitelný růst (manažerská vata) a digitalizace (naprostá volnost propojení se smartphonem, hotspotting, bezdotykové nabíjení..). SUV Škoda Vision E do této strategie na první pohled naprosto zapadá. Prozatím se jedná o studii, takže je třeba brát všechny zveřejněné informace s rezervou. Na co se tedy můžeme těšit?

Nemůžeme se v první řadě ubránit srovnání podoby Vision E se Škodou KodiaQ, který se také v době představení konceptu pyšnil mimořádným designem, a také svým pojetím pozitivně zapůsobil na publika atuosalonů po celém světe. Ve své produkční verzi byl však KodiaQ v zásadě osazen standardními díly ze Škody SuperB, které jsou usazené a zabalené v generickém interiéru z měkčených, černých plastů koncernu, a to je škoda (s malým "š").  Doufáme, že se podaří zachovat většina exteriérových prvků a svěžího pojetí interiéru. Celkový výsledek ukáže čas a my držíme pěsti, aby na nás z interiéru Vision E dýchla budoucnost. 

Ze známých parametrů bude mít Vision E výkon 225kW, dojezd na nabití 500km a maximální rychlost 180km/h, indukční rychlodobíjení autonomní řízení 3. stupně (autonomní volba rychlosti, brždění, parkování, rozpoznávání objektů na silnici apod.). V oblasti digitalizace nabídne Vision E jeden centrální a dva custom displeje pro řidiče a spolujezdce zvlášť, a další dva displeje pro cestující "vzadu", všechny s hlasovým ovládáním i ovládáním gesty. Bezdrátové dobíjení smartphonů je prozatím umístěno do dveří v podobě tzv. Phoneboxu, který zároveň slouží jako rozhraní pro vzdálené propojení telefonu a head-on displeje. Škoda se tak snaží eliminovat nutnost používat fyzicky telefon za jízdy, otázkou je, kolik funkcí bude tímto propojením dostupných a zda si řidiči na předávání telefonu "do levačky a do/z dveří" zvyknou. 

Z technických detailů jsou známé rozměry vozu a náprav - délka 4 668 mm, šířka 1 924 mm a výška 1 591 mm, rozvor náprav 2 851mm.

zdroj: auto.cz, @ytimesmotoring, @CBGie, @skoda_es, @SKODAUK_Media twitter.com