17. 2. 2016

Seznamte se - Nürburgring Nordschleife

Náš článek o rychlé jízdě vás zaujal. Tak jsme si řekli, co se ještě týká rychlosti a mohlo by vás zajímat? Netrvalo dlouho a myšlenka se uchytila v „Zeleném pekle“. Co to znamená? No přece legendární závodní okruh, o kterém se často mluví jako jednom z nejdelších, nejobtížnějších a nejnebezpečnějších. Nürburgring Nordschleife je ale i veřejnosti přístupný a to znamená, že je cílem každého pravého „petrolheada“. Proto jsme se rozhodli ho řádně představit těm milovníkům rychlosti, co o něm ještě neví – včetně několika jeho záludností.

Seznamte se - Nürburgring Nordschleife

Náš článek o rychlé jízdě vás zaujal. Tak jsme si řekli, co se ještě týká rychlosti a mohlo by vás zajímat? Netrvalo dlouho a myšlenka se uchytila v „zeleném pekle“. Co to znamená? No přece legendární závodní okruh, o kterém se často mluví jako jednom z nejdelších, nejobtížnějších a nejnebezpečnějších.  Nürburgring Nordschleife je ale i veřejnosti přístupný a to znamená, že je cílem každého pravého „petrolheada“. Proto jsme se rozhodli ho řádně představit těm milovníkům rychlosti, co o něm ještě neví – včetně několika jeho záludností.

Severní smyčka (delší část okruhu Nürburgring) je 20,832 km dlouhá trať, počet zatáček se uvádí mezi 73 až 154 (záleží na úhlu pohledu – někteří závodníci počítají serii několika zatáček jako jednu, nicméně 73 je oficiální údaj provozovatele). Pro srovnání – běžné okruhy jako třeba autodrom v Mostě, který je také veřejnosti přístupný, má něco málo přes 4km a 21 zatáček.

Na této trati se jezdila i Formule 1, ale i někteří méně znalí ví proč se přestalo – v roce 1976 zde měl při závodu známý pilot Niki Lauda. Nehodu přežil, ale odnesl si rozsáhlé popáleniny. Tato nehoda je i řádně zdokumentovaná, jednak ji natáčely kamery (na videu níže) ale můžete ji vidět i v opravdu povedeném snímku Rivalové (orig. Rush, doporučujeme každému fanouškovi automobilů!). Tomuto závodu předcházel pokus Nikiho Laudy jízdu zrušit. V den závodu byla trať mokrá a to na Nordschleife znamená opravdu velké nebezpečí i dnes. A právě od této nehody se zde F1 nejezdí.

Čím je ale okruh tak nebezpečný pro běžného smrtelníka? Svojí komplikovaností, náročností na zapamatování a záludností. Trať je opravdu rychlá, plná hrbolů a dalších nemilých překvapení. Pro někoho kdo si na „ring“ troufne absolutně bez přípravy, může znamenat zrušení auta i opatrný průjezd jistými zatáčkami. Např. zatáčka Kallenhard je toho důkazem. Tato zatáčka je v ideálních podmínkách jednoduchá, ale na vnitřní straně (v „rychlé“ stopě) je nános gumy z pneumatik, který už jen za mírného vlhka vytvoří bez nadsázky kluznou plochu. Kdo to neví, skončí minimálně ve smyku.

Důkazem problémů, které můžou způsobit některé hrboly je potom následující video. První (neboli desátá) Audi vyjíždí ze zatáčky Fuchsröhre (nebo také Foxhole) a ztrácí kontrolu. Toto je totiž serie rychlých zatáček z kopce, následovaná stoupáním. Viník je zde vysoká nájezdová rychlost, kterou neodhadnete, pokud neznáte hrboly. Když už na ně najedete a snažíte se snížit rychlost buď brzděním nebo jen ubráním plynu, vyvážení vozu je narušeno a následuje smyk ve vysoké rychlosti. Stejné problémy na videu mají Mini, Golf GTi a poslední vůz, který momenty před nárazem působí jako Civic.

Toto je ale pouze pár příkladů. Takových záludností je trať plná a odborníci odhadují, že než začnete trať opravdu poznávat, zabere to alespoň 100 ujetých kol. A kolik taková "sranda" stojí? Když nebudeme počítat cestovní náklady, tak jedno kolo na Nordschleife aktuálně stojí 29 eur, ale když chcete zajet zmíněných 100 kol, už se vyplatí roční permanentka za 1 900 eur.

Okruh ale není možné navštívit kdykoliv, pro tzv. Touristenfahrten, neboli veřejnosti přístupné jízdy mají svá vymezená data, která si můžete zjistit na oficiálním webu.

A s čím můžete přijet? Skoro se vším. Omezení provozovatele jsou sjednané pojištění, regulérní registrační značky a minimální konstrukční rychlost alespoň 60km/h. Takže když pojedete, můžete potkat třeba dodávku, tříkolku, autobus, nebo i helikoptéru. Pokud jsme vás ale vystrašili a do "zeleného pekla" nechcete se svým miláčkem, je tu i další možnost - Ring-taxi. Za mírnou úplatu se můžete nechat svézt profesionálním závodníkem po okruhu. Mírnou úplatou myslíme 295 eur v případě závodního Astonu Martin V8 Vantage a 225 eur za jízdu v BMW M5. Osobně jsme nezkoušeli, ale údajně je to zážitek který stojí za to!