30. 9. 2016

Šest rad a vychytávek, ze kterých ale funguje jen polovina!

Provozování auta s sebou přináší spousty věcí, které nám vadí. Ať už se jedná o problémy související se stárnutím vozu, změnami počasí nebo jenom lidskou leností, spousta z nich má nějaké řešení, někdy i dost překvapivé. Takový triků máme celkem 6, jenže pozor, polovinu jsme si pouze vymysleli. To aby nebyla moc velká nuda. Takže než budete chtít všechno vyzkoušet, mrkněte na konec textu, kde zmíníme které triky fungují a které by vám jen přidělaly vrásky.

Šest rad a vychytávek, ze kterých ale funguje jen polovina!

Provozování auta s sebou přináší spousty věcí, které nám vadí.  Ať už se jedná o problémy související se stárnutím vozu, změnami počasí nebo jenom lidskou leností, spousta z nich má nějaké řešení, někdy i dost překvapivé. Takových triků máme celkem 6, jenže pozor, polovinu jsme si pouze vymysleli. To aby nebyla moc velká nuda. Takže než budete chtít všechno vyzkoušet, mrkněte na konec textu, kde zmíníme které triky fungují a které by vám jen přidělaly vrásky.

 

Návrat lesku světlometům

V průběhu času se vytrácí původní čirost světlometů a na jejich povrchu se vytváří žlutý povlak. To pak vede nejen k neestetickému vzhledu, ale omezuje světlomety i na funkčnosti. A řešení? Nový světlomet (nebo pouze kryt), drahá renovace a nebo rozleštění zubní pastou.

A jak na to? Skoro stejně jako na čištění zubů – naneste pastu na světlomet (na kartáček by se všechna nevešla, musíte jí použít více) a začněte čistit. Vhodné jsou pasty s drobnými abrazivními částečkami. Pokud takovou nemáte, stačí do pasty přimíchat trochu kypřícího prášku.

Po rozleštění omyjte, zkontrolujte jestli není třeba ještě přeleštit a užívejte si obnovený vzhled světlometů.

 

Výměna kapaliny v blinkrech

A u světlometů se na chvíli zdržíme. Když už s nimi pracujete, všimněte si jestli máte dostatečnou hladinu kapaliny v blinkrech. Ta plní roli chlazení a prodlužuje život žárovek, její úbytek (nebo úplnou absenci) poznáte podle zbytků kondenzace zevnitř světlometu. Doplnění je jednoduché a není třeba s ním zajíždět do servisu. Většina vozů má přístup pro plnění na vrchní straně, kde stačí odšroubovat malé víčko a dolít.

Problém je ale v ceně této kapaliny. Běžně ji na čerpacích stanicích koupíte za 300-400 kč. Přitom si ji můžete namíchat sami mnohem levněji - jedná se o velmi řídkou směs chladicí kapaliny a destilované vody. Stačí namíchat v poměru jednoho dílu chladicí kapaliny (G11) a devět dílů destilované vody. Pak už jenom dolít a sledovat hladinu. Životnost žárovek bez kapaliny bleskově klesá. Úbytek kapaliny si hlídejte zvláště pokud máte BMW nebo Audi – německé premiovky mají s úniky problémy a jejich blinkry potom často nefungují.

 

Čištění filtru pevných částic

Filtr pevných částic je dnes běžný ďábel schovaný ve výfukovém systému dieselových vozů. A co hůř, jeho nasazení se chystá i do vozů spalujících benzín. Filtr má za úkol zachytávat zdraví škodlivé částice, jenže tento díl je často poruchový a hodně drahý. Jeho ceny se pohybují v řádech desítek tisíc a v některých případech přesáhne i hranici 100 000 kč.

Existují servisy těchto filtrů, kde vám ho vyčistí, ale i to je celkem drahá záležitost. A jednodušší řešení? Stojí vám v kuchyni. Na udržení filtru pevných částic v dokonalé kondici stačí občas trocha octu. Přidejte do nádrže 1l obyčejného lihového octu a dotankujte do plna. V případě, že váš vůz využívá kapalinu Adblue, je lepší nalít ocet místo močoviny a nádržku „dojezdit“. Lehce kyselé páry s sebou na cestě ven z výfuku vezmou usazené nečistoty aniž by poškodily samotný filtr.

 

Zastavení mlžení oken

Je zima, vy ráno pospícháte, oškrábete vůz a chcete jet. Jenže to není tak jednoduché. Kondenzace se vám předchozí večer vysrážela na sklech zevnitř a nyní to je krásná ledová plocha. Takže máte možnost buď počkat až se vůz ohřeje a můžete si zatopit (pokud nemáte vyhřívání), nebo z peněženky vytáhnout kartu a začít škrábat.

Pokud vás taková rána nebaví, problém může vyřešit jedna ponožka a trocha steliva pro kočky. Stelivo stačí do ponožky nacpat a vzniklý produkt schovat někde v autě. Proč? Protože stelivo natahuje vlhkost, tudíž v autě nezbyde dostatek vlhka na vysrážení po oknech.

 

Odstranění laku z jiného vozu

Další běžná věc – po východu z obchodu nebo domu přijdete k autu a zjistíte, že nějaká milá duše nechala pozdrav v podobě odřeniny na nárazníku, ťukanci od dveří atp. Než se ale naštvete, je trocha naděje. Pokud není poškozen lak na vašem voze a jedná se pouze o přenesení barvy, můžete se ho zbavit.

Potřebujete k tomu jen houbičku a WD-40. Postižené místo nastříkněte (snažte se omezit opravdu pouze na poškozené místo) a houbičkou jemně odebírejte přebytečný materiál. Pokud není odřenina vážnějšího charakteru, máte za chvilku zase vůz v původní barvě, nezapomeňte ale místo očistit mýdlovou vodou a hadříkem s mikrovlákny.

 

Navýšení výkonu motoru

Na trhu je spousta společností, které nabízejí zvýšení výkonu motoru. Jenže výkon si můžete zvednout sami za pomoci běžného nářadí a kamaráda se svářečkou. Motor totiž ke své správné funkci potřebuje dýchat – stejně jako vy se chce nadechnout a v klidu vydechnout.

Jenže emisní a hlukové normy velí „nacpat“ do výfuku hned několik překážek. Takže než se plyny dostanou z vozu ven, musí projít třeba přes katalyzátor, případně filtr pevných částic a tlumič. Radíme všchny tyto špunty z výfuku vyndat. To samé na straně sání – filtr sání je všude, úplně nezbytný ale není. Když filtr vyndáte a sání otočíte směrem k protipožární stěně (takže případné nečistoty se do něj nedostanou), můžete si dlouho užívat koně navíc. A pokud jste nejistí, přetáhněte si přes vstup do sání silonovou punčochu, která spolehlivě odfiltruje i sebemenší nečistoty.

 

Ale na konec nám to nedá a pro klidné svědomí zmíníme, vyndavat filtry a tlumiče opravdu není dobrý nápad, stejně jako lít ocet do nádrže. A kapalina do blinkrů? Ta neexistuje, tak se nedivte že jí nikde nemůžete najít a do světlometů hlavně nic nelijte :)

Zbylé triky ale opravdu fungují, takže stelivo pro kočky do auta klidně dejte, světlomety pastou vyčistíte a WD40 s houbičkou vás zbaví drobných odřenin na laku.