14. 3. 2016

Sedm tipů na koupi vozu do 50 000 kč

Když někde čtete rady a tipy ke koupi ojetiny, většinou se počítá s cenou vozu od 100 000 kč a výš. Ona je to také největší skupina ojetin. Jenže pro spoustu lidí co potřebují vlastní dopravní prostředek je to nedostupná částka. Proto jsme se zaměřili na výběr vozu do 50 000 kč a zde předkládáme sedm tipů jak na to.

Sedm tipů na koupi vozu do 50 000 kč

Když někde čtete rady a tipy ke koupi ojetiny, většinou se počítá s cenou vozu od 100 000 kč a výš. Ona je to také největší skupina ojetin. Jenže pro spoustu lidí co potřebují vlastní dopravní prostředek je to nedostupná částka. Proto jsme se zaměřili na výběr vozu do 50 000 kč a zde předkládáme sedm tipů jak na to:

 

1. Finanční rezerva

A cena bude to, čím začneme. Pokud máte volných 50 000 kč, nekupujte auto za 50 000 kč. V této cenové relaci platí víc než kde jinde, že potřebujete rezervu. Můžete se setkat ještě s eko poplatkem a u vozu který má těsně před technickou bude nejspíš třeba udělat menší „ozdravnou kůru“. Samostatnou kapitolou potom můžou být nečekané opravy v blízké budoucnosti.  Doporučujeme tedy alespoň 20 000 kč rezervu.

 

2. Pozor na korozi

Za stanovenou cenu nekoupíte žádné mladíky, nejpravděpodobněji budete hledat v 15-20 let starých vozech a zde už je koroze problém. Vůz může být jinak v naprostém pořádku, ale pokud bude koroze hluboko v karoserii, neprojdete technickou ani u nejlepšího kamaráda. A co hůř, jezdit s takovým vozem je nebezpečné pro všechny – jak vás, tak případnou posádku a další účastníky havárie. A toho se týká následující bod.

 

3. Technické prověření vozu

V této cenové kategorii se na prověřování vozu musí koukat trochu jinak. Když kupujete vůz za 200 000 kč a více, chcete mít jistotu, že není vůz stočený, že není kradený a pak až se řeší aktuální technický stav, ale i ten spousta kupujících nezjišťuje, pokud má vůz servisní knížku – což je rozhodně chyba. Pokud ale kupujete vůz do 50 000 kč, kilometry už vás vlastně zajímat nemusejí. V drtivé většině to bude 300 000 km a více a i kdyby to bylo méně – na ceně se to pravděpodobně neprojeví.

To znamená, že u tohoto vozu vás zajímá zda není kradený a v jakém je stavu – zmíněná koroze, úniky kapalin, stav rozvodů (které u těchto vozů doporučujeme měnit vždy po zakoupení vozu), podvozku, motoru a dalších. I v této cenové kategorii se dá sehnat zachovalý a opečovávaný vůz, který se ale třeba hůře prodává, protože má větší objem nebo mu chybí klimatizace. Věřte ale, že pokud se dostanete k dobrému vozu, náklady spojené se spotřebou a vyšší pojistkou se vyplatí proti investicím do oprav.

 

4. Vyhněte se dieselům

Ano, třeba motory koncernu VW o objemu 1,9 vynikají svou životností. Ať už se jedná o „ekologickou“ atmosférickou verzi SDi nebo přeplňované TDi, motory zvládají statisíce a miliony kilometrů. I jiné značky uměly vyrobit takto spolehlivé motory, ale ani tyto nedoporučujeme. Dieselový motor totiž hrozí mnohem většími náklady na opravy než benzinový. Je to dáno vyššími tlaky a nižšími tolerancemi, tudíž dražšími náhradními díly a opravami. Nenechte se tedy zlákat pětilitrovou spotřebou a myslete na věk vozu.

 

5. Nebojte se prémiových značek

Pokud se zaměříme na německou trojku Audi/BMW/Mercedes-benz, není třeba se jim vyhýbat. Tyto značky si svou dnešní prestiž zasloužily svým náskokem proti konkurenci a také neskutečnou kvalitou zpracování, která je vidět i dnes. Vozy těchto značek si dnes můžete pořídit i za pár desítek tisíc a roky vám mohou spolehlivě sloužit. Musíte samozřejmě počítat s tím, že proti stejně starým (například) francouzským vozům budou o něco dražší, ale pokud narazíte na opravdu dobrý kousek, můžete opravdu jen „sednou a jezdit“, jak se píše v inzerátu.

Varovat ale musíme před výběrem z těchto značek. Když už začnete zvažovat tato zvučná jména, je jednoduché nechat se unést a dělat chyby. V čem? V kupování zbytečně velkých a složitých vozů. Říkáte si, že když možná trochu překročíte hranici 50 000 kč, můžete mít něco extra.  A to už pak koukáme třeba na vyběhané BMW 7, Audi A8 a podobně. Tato koupě vás ale zcela jistě zruinuje. Vybírejte proto s rozumem a držte se zlatého středu – Audi 80 nebo A4, BMW 3 nebo Mercedes-Benz C. S vhodnými motory a manuálními převodovkami máte reálnou šanci na nalezení kvalitního a spolehlivého vozu.

 

6. Hledejte obvyklé vozy

To, co s takto omezeným rozpočtem nechcete, je vůz s motorem který se u nás neprodával a je individuálně dovezen, nebo další exotické záležitosti. Proč? Protože čím starší a exotičtější, tím větší je problém sehnat díly a i mechaniky, kteří jsou schopni pracovat s danou závadou. Takže než k vozu vůbec pojedete, zjistěte si, jak dostupné jsou jeho opravy.

 

7. Pouze soukromá inzerce

Nekupujte takto staré vozy v bazarech. Všichni víme, jak v bazarech zacházejí s dražšími vozy a představa toho, co děje s touto skupinou nám vyloženě nahání husí kůži. Takže se snažte hledat mezi soukromníky. Jednak soukromník na vás nebude vydělávat a také se můžete na auto pořádně zeptat. Je velká šance, že současný majitel má vůz již dlouhá léta, tudíž vám řekne vše, co potřebujete vědět, zatímco v bazaru uslyšíte pouhé „nevím“, nebo hůře snůšku výmyslů které vás mají motivovat ke koupi.

Rozhodně netvrdíme, že s těmito radami koupíte vůz, do kterého nemusíte vložit korunu. Víme ale, že (s lehkou nadsázkou) to je možné. Nepodceňujte proto výběr a snaha se vám dost možná vrátí v podobě spolehlivého společníka.