11. 7. 2016

Rozhovor - co víte a nevíte o LPG?

V rámci naší služby ověřování technického stavu ojetých vozů se snažíme stále rozšiřovat síť partnerských servisů, abychom byli blíže našim klientům. Partneři jsou to různí a tím nejnovějším je Auto Unger s.r.o. V tomto servisu jsou mimo jiné odborníky na alternativní paliva, což nám vnuklo myšlenku, udělat pro vás rozhovor o nejdiskutovanějším alternativním palivu – LPG. Spousta řidičů hodně váhá, zvažuje pro a proti, tak jsme se rozhodli vnést do tohoto tématu trochu světla s pomocí odborníků na slovo vzatých.

Rozhovor - co víte a nevíte o LPG?

V rámci naší služby ověřování technického stavu ojetých vozů se snažíme stále rozšiřovat síť partnerských servisů, abychom byli blíže našim klientům. Partneři jsou to různí a tím nejnovějším je Auto Unger s.r.o. 

V tomto servisu jsou mimo jiné odborníky na alternativní paliva, což nám vnuklo myšlenku, udělat pro vás rozhovor o nejdiskutovanějším alternativním palivu – LPG. Spousta řidičů hodně váhá, zvažuje pro a proti, tak jsme se rozhodli vnést do tohoto tématu trochu světla s pomocí odborníků na slovo vzatých.

 

Můžete Vaši firmu krátce představit, popsat Vaše zkušenosti s alternativními palivy? 

Naše firma vznikla v roce 1994 jako jedna z prvních oficiálně registrovaných firem zabývajících se přestavbou motorových vozidel na LPG a CNG. Jsme výhradním dovozcem zařízení Tartarini, EuropeGAS, Tomasetto, A.E.B., Valtek a GZWM pro ČR. Dále jsme autorizovaný servis zařízení STAG. Postupně se naše firma rozšířila na komplexní autoservis, emisní stanici a čerpací stanici LPG a PHM. 

 

Jaké jsou základní rozdíly mezi pohonem na benzin a LPG?

Základní rozdíl při provozu na LPG je ekonomická úspora cca 50% a ekologický provoz. Při provozu na LPG pro firemní vozy odpadá silniční daň. 

 

Při zvažování přestavby se často řeší vliv nového paliva na motor jako životnost, opotřebení motoru atp. Jaká je potom realita provozu?

Při zvolení správného systému LPG a odborné montáži se u provozu na LPG sníží hlučnost motoru, sníží se opotřebení motoru a nevznikají karbonové usazeniny. 

 

Mění se nějak výkon motoru běžícího na LPG?

U dnešních moderních zařízení není znatelný rozdíl.  

 

Lidé se často bojí explozí souvisejících s úniky plynu. Údajně ale není nebezpečí větší než v případě benzinu – spíše naopak. Je to pravda? 

Zde stojí za zmínku, že nebezpečí výbuchu či vznícení je daleko vyšší u BA. U většiny vozidel je benzínová nádrž plastová. LPG nádrž je ze silnostěnného kovu a je opatřena moderními bezpečnostními prvky. Neevidujeme historicky žádný případ vznícení či nějaké exploze ani po havárii vozu. 

 

Proč je obtížné/nemožné startovat na LPG?

V nádrži je kapalná fáze LPG a u většiny vozů funguje princip vstřikování plynné fáze. Tudíž je zapotřebí přeměny kapalné na plynnou fázi. K této přeměně dochází v reduktoru, který je vyhříván vodním okruhem. Na to, aby k této přeměně došlo v řádném režimu je nutná min. teplota vody cca 40°C. Proto u studeného motoru automaticky startujeme na BA. Při zahřátém motoru dojde k přepnutí na LPG do 60 sec.  

 

Proč nelze natankovat plnou nádrž LPG?

Nádrž LPG je tlakové zařízení a jeden z bezpečnostních prvků je plnění nádrže do 80%. Je to z důvodu případné roztažnosti při zahřátí nádrže.  

 

Ve městech můžeme často vídat autobusy kombinující provoz na naftu a LPG. Tento systém by měl fungovat tak, že LPG je přivstřikováno do sání a motor běží na obě paliva zároveň. Proč se takové systémy neobjevují i v osobních automobilech?

Tento systém se nazývá Diesel-Gas a je nabízen poměrně nově. V ČR chyběly typové zástavby a systém nebyl ještě plně vyvinut. Naše firma již tyto typové zástavby na Diesel-LPG má a na typových zástavbách Diesel-CNG se pracuje. Zde je zapotřebí dát pozor na typ zařízení, kde existují starší systémy, které jak říkáte pouze přivstřikují LPG do sání a nové zařízení, které umí plně regulovat přívstřik LPG/CNG a regulaci vstřikované nafty. Zde jsme schopni již nabídnout úsporu nafty cca 40%. U tohoto zařízení je stále vysoká pořizovací cena, tudíž využití je především u kamionů, autobusů, dodávek, užitkových vozidel, kde je v důsledku velkého projezdu kilometrů rychlá návratnost investice.  

 

Když budeme trochu teoretizovat a představíme si běžný zážehový motor, např. 1,6 MPi, který běžně vídáme třeba v Octaviích. Co by s motorem udělalo spalování LPG bez mechanických úprav?

Zde můžeme potvrdit znatelné nižší opotřebení motoru při provozu na LPG - při montáži se nijak nezasahuje do úprav motoru. 

 

Kromě samotné montáže systému LPG není tedy nutné nic upravovat?

Nejsou nutné žádné úpravy vozidel. Je nutné pouze použít vhodné zařízení pro daný typ vozidla a provést odbornou instalaci. 

 

Ani často diskutované přehřívání ventilů a opotřebovávání ventilových sedel není nutné řešit?

Při správném poměru paliva a vzduchu (vhodné zařízení a odborná montáž) teplota při spalování LPG neovlivňuje životnost motoru. Nicméně se najdou vozidla, která v rámci ušetření financí nemají ventilová sedla nebo používají nekvalitní materiály. Zde doporučujeme přimazávání motoru. 

 

Jako výhoda LPG se uvádí, že neznehodnocuje motorový olej. Co to znamená? Když mám vůz na LPG, nemusím už nikdy měnit olej?

Jelikož LPG netvoří karbonové usazeniny tak opravdu motorový olej zůstává daleko déle čistý. Nicméně na olej působí stáří a vliv prostředí, tudíž servisní výměny olejové náplně zůstávají ve stejném intervalu dle předpisu výrobce.   

 

V případě, že chci koupit ojetý vůz a jezdit na LPG, co je podle Vás lepší - koupit vůz s již instalovaným LPG, nebo ho sám přestavět? Případně je nejlepší hledat mezi systémy instalovanými ve výrobě?

Zde jednoznačně doporučujeme koupit vůz bez LPG a nechat přestavět u odborné firmy. Velice často se stává, že lidé koupí přestavěné vozidlo ze zahraničí, u kterého je nainstalován systém, který nelze v ČR servisovat. Je nutné si také uvědomit, že každé zařízení potřebuje svoji údržbu. Systémy instalované ve výrobě mají nevýhodu vysoké pořizovací ceny a hlavně vysoké servisní ceny a žádné servisní sítě.  

 

Jaké jsou nevýhody LPG?

Je nutná počáteční investice spočívající v montáži LPG.

 

Jak řešit situaci, kdy koupím vůz s LPG systémem, a chci ho odstranit? Někteří řidiči mohou podobný problém zažívat u velkoobjemových motorů, zvláště v amerických vozech. Ty už je obtížné sehnat s původním pohonem. Znamená to pro milovníka vůně benzinu, že musí jezdit na LPG?

Právě u těchto velkoobjemových motorů s vysokou spotřebou se ušetří nejvíce peněz na provozu. Pokud je daný systém vhodný pro vůz a lze systém v ČR servisovat, byl by majitel sám proti sobě ho demontovat. Nicméně ať už z jakýchkoliv důvodů, systém lze odstranit.

 

Tolik k našemu rozhovoru o LPG. Sami se přiznáme, že před tímto rozhovorem jsme neměli o LPG nejlepší mínění. V průběhu rozhovoru nám ale začalo docházet, že všechny ty mýty a historky o škodlivosti LPG plynou z neodborné montáže, která je u nás naprosto běžným jevem. Tímto děkujeme firmě Auto Unger za poskytnutí rozhovoru.

A v případě, že budete chtít prověřit ojetý vůz v Brně, jsou to přesně tito odborníci, kteří váš vůz „proklepnou“.