23. 6. 2016

Pozor na vytopené ojetiny z Německa a Francie

Možná vám neuniklo, že v posledních týdnech se Německem a Francií prohnaly záplavy. Samozřejmě je nám všech postižených líto, ale má to i jeden aspekt, který se týká nás. Do ČR se totiž (jako po každých povodních) začínají dostávat zaplavené vozy s atraktivní cenovkou. Oznámila to společnost Cebia.

Pozor na vytopené ojetiny z Německa a Francie

Možná vám neuniklo, že v posledních týdnech se Německem a Francií prohnaly záplavy. Samozřejmě je nám všech postižených líto, ale má to i jeden aspekt, který se týká nás. Do ČR se totiž (jako po každých povodních) začínají dostávat zaplavené vozy s atraktivní cenovkou. Oznámila to společnost Cebia.

Proč je to ale tak špatné? V první řadě vám nikdo neřekne, že vůz byl vyplaven. Takové prohlášení totiž z vozu udělá neprodejný vrak. Proto je běžná praxe taková, že se auto vypucuje a přetáhne přes hranice. Pokud jde o francouzský vůz, tak někteří udělají třeba „registrační zastávku“ v Německu, on totiž německý původ působí o něco lépe. No a u nás už se může vesele prodat. Tak hezky popořádku, co se s autem po povodních děje?

 

Poškození mechanických částí

Začneme u mechaniky. Samozřejmě záleží na míře zatopení, ale pokud byl vůz ve vodě po kliky, horší už to snad být nemůže. A už nezáleží na tom, jestli to bylo pár minut, nebo hodin. Voda se totiž dostala na místa, kde nemá co dělat – motor, převodovka, diferenciál, ale také dutiny karoserie, které jsou méně odolné proti korozi.

Do agregátů se voda dostane jednoduše skrze odvětrávání. Skříně totiž nemohou být vzduchotěsné, a právě odvětrávacími kanálky se do nich dostane voda. Je sice možné vyměnit všechny náplně, ale pokud nechcete demontovat převodovku nebo diferenciál(y), voda už bude navždy součástí oleje. Díl se tedy bude opotřebovávat rychleji.

Kapitola sama o sobě může být voda v motoru. Opět může dojít ke znečistění oleje, větší problém ale může způsobit, pokud se dostala do sání, zvláště pokud se někdo pokusil takový vůz nastartovat. Voda totiž není stlačitelná, takže v dostatečném množství umí nadělat pěknou paseku – mluvíme třeba o zohýbaných ojnicích, poškozeních stěn válce atp.

Další věcí je koroze. Na nejnamáhanějších místech je karoserie dobře chráněná. Ale výrobce nepočítá s tím, že vůz bude plavat. Voda se tedy může dostat do dutin, které nejsou tak dobře ošetřené a koroze poroste zevnitř. Takový vůz může vypadat ještě pár let pěkně, ale pak se najednou „rozsype“, nebo hůř, nebude schopný vás ochránit při nehodě.

 

Poškození elektroniky

Tady už je problém, který se maskuje hůř. Moderní vozy obsahují kilometry drátů, které mají stovky konektorů, zároveň v nich najdete i desítky řídících jednotek. A to jsou místa, kde se voda projevuje rychleji, než v případě mechanických částí.

Nikomu se nevyplatí měnit veškerou elektroniku ve voze (pokud je to vůbec v lidských silách). Je to moc práce a cena by převýšila hodnotu vozu. Takže vyplavená elektronika ve voze zůstane a brzo začne působit problémy. Spoje jsou sice chráněné proti korozi, ale mluvíme o korozi způsobené vzdušnou vlhkostí. Voda už je moc, takže spoje začnou korodovat a přestávají plnit svůj úkol.

To se projeví třeba rozsvěcováním kontrolek. Systémy, které přestávají fungovat o sobě dávají vědět, vychytralý prodejce může třeba napájet více kontrolek k jednomu zdroji. To je běžná praxe třeba u vadných airbagů, proto je důležité sledovat, jestli kontrolky zhasínají postupně a ne zároveň.

Jednoho dne se může i stát, že přijdete k vozu a nic se nestane, nebudete schopni ho ani nastartovat. A to pak můžete zkusit u prodejce uplatnit svá práva.

 

Jak poznat vytopený vůz

Naštěstí vytopení není tak jednoduché zamaskovat, takže si projdeme základní věci. Většinu z toho, co potřebujete vědět vám poví interier. První věc, kterou hledáte je zápach. Zatuchlého pachu se zbavuje velice těžko, takže se často maskuje třeba „přestromečkováním“. Buď auto vypadá jako malý lesík, nebo jsou zde jiné zdroje (rádoby) příjemných vůní s cílem přebít zápach. To pak stačí tato vonítka vyndat a vyvětrat. Pak můžete čichat znovu.

Další věcí jsou stopy bahna. Pohledové díly jako sedačky a plasty budou pravděpodobně nádherné, ale dostat bahno ze všech míst je problém. Hledejte v záhybech, pod koberečky, v zavazadlovém prostoru, nebojte se odkrývat čalounění, vyklopit sedadla, nebo naplno vytáhnout bezpečnostní pásy. Pokud bylo navíjení pod vodou, pás bude buď špinavý, nebo bude hodně zapáchat.

Dále projděte pojistky, které pravděpodobně budou jevit známky koroze. Stejně tak spoje a konektory, které jste schopni najít. A jestli máte podezření, ale vůz vás opravdu zajímá, zajeďte do servisu a nechte sundat třeba panel dveří. Stopy bahna a písku z těchto míst dostane jen opravdu pečlivý podvodník.

A nakonec samotná elektronika umí prozradit hodně. Jak říkáme, problémy s elektronikou přicházejí rychle, takže pokud má vůz více problémů elektronického rázu, můžete původ závad hledat opět u povodní.