26. 12. 2015

Miniseriál o nákupu ojetiny, díl 5. - údržba nového vozu

Podařilo se – sehnali jste vůz který se vám líbí, jste spokojeni s jeho stavem, domluvili se s prodejcem a už s novým krasavcem jedete domů. Ještě pořád ale není vyhráno. Aby vám vůz dobře sloužil je třeba udělat ještě pár věcí. V posledním dílu našeho mini-seriálu o nákupu ojetiny si povíme jaké věci to jsou a proč je dobré na nich nešetřit

Miniseriál o nákupu ojetiny, díl 5. - údržba nového vozu

I když jste si vše prošli, ověřili historii vozu, nebo třeba využili i služby ověření technického stavu, nikdy neexistuje stoprocentní jistota, že vše je, jak se zdá. Servisní knížka může být falešná, stejně tak jako údaje o úkonech v ní zapsané. Proto zásadní věc po koupi ojetého vozu – nikdy nevěřte řečím prodejce a vše si raději udělejte na voze znovu. Zde je přehled těch nejzásadnějších věcí na které byste se měli zaměřit, zvláště u novějších a dražších vozů:

 

Výměna rozvodů

To by měla být první věc. Můžete koupit čtyři roky staré auto, ale v rukou manažerů nebo podnikatelů stihnou i takto staré vozy najet přes 200 000km. Pokud vůz stočí a řeknou, že rozvody jsou 10 000km staré může vás tato důvěra stát desetitisíce, u některých luxusnějších vozů i přes sto tisíc. Proto rozvody preventivně vyměňte, nebo alespoň nechte v servisu zkontrolovat jejich stav.

S rozvody nezapomeňte i na vodní čerpadlo. Staré často nevydrží pnutí nového řemenu a začne propouštět. U některých motorů dokonce do motorového oleje, což má za následek rychlou destrukci motoru (třeba dieselový pětiválec od VW 2,5 TDi a jeho větší příbuzný 5,0 TDi V10 jsou klasickým příkladem). Péči věnujte i řetězovým rozvodům – výrobci sice většinou uvádějí, že není třeba je měnit, ale i řetěz má svoji životnost.

 

Výměna provozních kapalin a filtrů

Motový olej a filtr – absolutní základ pro správnou funkci motoru. Na rozdíl od rozvodů se nejedná o tak nákladnou položku. Opět nespoléhejte na štítky atp., už vůbec ne na prodloužené intervaly výměn olejů. U ojetých vozů je lepší držet se klasických intervalů 10-15 000 km nebo jeden rok.

Chladicí kapalina – chladicí kapalina představuje dvě rizika. V případě úbytku a opakovaného dolévání pouze vodou může dojít ke snížení mrazuvzdornosti a následnému poškození v zimním období. Dále by se kapalina měla měnit po dvou letech jelikož začíná být agresivní vůči těsněním a hadicím. Pokud vám v autě chladicí kapalina přesluhuje, může dojít i poškození těsnění pod hlavou. Proti těsnění je výměna chladicí kapaliny nenáročná záležitost.

Brzdová kapalina – stejně jako chladicí kapalina má i ta brzdová životnost dva roky. Její stárnutí má vliv na brzdný účinek, protože brzdová kapalina na sebe váže vlhkost, čímž se snižuje její bod varu. To může vyústit v zavzdušnění systému a propadnutí pedálu na podlahu bez požadovaného brzdného účinku. A následky nedostatečného brzdného účinku jistě přibližovat nemusíme.

Řemeny příslušenství – pokud je řemen(y) pohonu alternátoru, posilovače atd. opotřebovaný (viditelné praskliny nebo vlákna) vyměňte i je. Tyto řemeny nebývají zrovna drahé, takže jejich cena nebude hrát při pořízení nového vozu takovou roli, zvlášť když budete mít jistotu, že se vám řemen neroztrhne někde na cestě.

Filtry – palivo, sání ale i vzduch proudící do kabiny potřebují filtrovat. Zanesené filtry mohou působit potíže alergikům (kabinový filtr), nedostatek vzduchu proudícího do motoru (filtr sání) nebo způsobit velké škody ve vstřikovacích systémech (palivové filtry), které se dokážou prodražit, zvláště u dieselů.

                                                                                                                                                

Jízdní styl

Pokud jste si pořídili vůz podstatně modernější než váš nynější, nebo se jedná o úplně jiný typ vozu je vhodné se zaměřit i na jízdní styl a chování k vozu. Každá technika potřebuje určitý způsob zacházení, aby mohla správně a dlouho fungovat. Přidáme proto ještě několik rad:

Dochlazování turbodmychadla – pokud máte turbomotor, ať na diesel nebo benzín, myslete na dochlazování turbodmychadla. Po delší jízdě ustálenou rychlostí ho před vypnutím motoru chvíli nechte běžet na volnoběh. Turbo má totiž jednak otáčky ve statisících za minutu, navíc ho roztáčí horké výfukové plyny. Takže když je turbo rozžhavené a vy zastavíte motor, začne se v okolí turba (ložiska a přívody oleje v těsné blízkosti) připalovat olej čímž se rychleji degraduje a navíc se turbo hůře maže, což vede ke vzniku vůlí a jeho zničení.

Tomu bohužel nenahrávají dnešní emisní normy, které přikazují downsizing a přeplňování, ale zároveň z nich plynou  systémy Stop/Start, které vám turbomotor s radostí vypnou hned při zastavení na pumpě po sjezdu z dálnice.

Automatická převodovka – jestli jste byli zvyklí na manuální řazení a z kopce jste šetřili palivo vyřazováním na neutrál, zde to rozhodně nedělejte. Některé moderní převodovky už sice mají mód „plachtění“ kdy si samy vyřadí, ale ty se v ojetých vozech zatím moc neobjevují. Starší a rozšířenější automaty se totiž při jízdě na neutrál nemažou, navíc je pro ně náročné namáhání při opětovném zařazení rychlosti.

Filtr pevných částic – tato hrozivá věc je už ve většině mladších ojetin s dieselovým motorem. Rozhodně nedoporučujeme do vozu určeném pro městský provoz. Pokud už se ale stalo a takový vám stojí doma, vemte ho občas na pořádnou projížďku. Filtr se totiž průběžně zanáší sazemi, které poté vypaluje dávkováním nafty do výfukového systému. K tomu ale potřebuje správné podmínky, což je střední až vyšší zatížení při vyšší rychlosti. Probíhající vypalování (nebo také regeneraci) můžete poznat na zvýšení okamžité spotřeby. V tom případě rozhodně nezastavujte ani kdybyste měli projet kolem domu a vracet se, opakovaná nezdařená regenerace totiž filtru vadí ještě víc než žádná. A vzhledem k cenám začínajících na desetitisících je lepší investovat trochu financí do občasného „vyhnání pavouků“, než do nového filtru.

Dvouhmotový setrvačník – slouží ke „zkrocení“ vibrací vašeho dieselového miláčka (zcela výjimečně i benzinového). Proti běžnému setrvačníku je jeho část odpružená což zvyšuje pohodlí posádky. Jeho provozu ale vadí nízké otáčky – sjíždění kopců na neutrál mu radost neudělá, čím ho ale budete vytrvale opotřebovávat je podtáčení motoru pod plným plynem. To je přesně ta oblast kdy motor hučí a nechce se mu sbírat z otáček, takže pokud nechcete platit desetitisíce za výměnu nebo zhruba poloviční obnosy za sety s obyčejným setrvačníkem, využívejte raději vyšších pásem otáček.

 

Doufáme, že vám tento seriál pomohl k vybrání toho správného vozu s minimem komplikací a spoustou kilometrů před sebou.