13. 12. 2015

Miniseriál o nákupu ojetiny, díl 4. - testovací jízda

Tak teď se bude lámat chleba. Pokud vše sedí, může se nastartovat a vyrazit na testovací jízdu. Během ní vám vůz prozradí téměř vše co potřebujete vědět - pokud víte jak na to. A s tím vám poradíme my.

Miniseriál o nákupu ojetiny, díl 4. - testovací jízda

Konečně se dostáváte k jízdě. Ta vám toho nejvíc prozradí o technickém stavu vozu, rozhodně se nenechte odbýt jízdou za roh a zpět. Důležité je sledovat jeho chování už od prvního nastartování. V případě soukromého prodejce je dobré majitele požádat aby vás někam odvezl. Uvidíte jeho styl řízení a z toho odvodíte, jak se k autu mohl chovat.

Další doporučení – první start provádějte se studeným motorem. Pokud se prodejci předem ohlásíte a on na vás bude čekat s nastartovaným vozem nebo teplým motorem, nestyďte se ho vypnout a počkat až vychladne. Je možné, že se před vámi pokouší zatlouct problémy se startem studeného motoru, které mohou znamenat další náklady. Alespoň máte prostor pro kontrolu vozu v klidu.

Zde je několik instrukcí, které vás úspěšně provedou testovací jízdou a pomohou odhalit reálný stav vozu:

Start – jak jsme zmínili výše, první start by měl proběhnout se studeným motorem. Vnímejte jak se motoru chce do startu, chytit by měl bez pomoci plynu. Po nastartování se nesmí z výfuku vyvalit kouř ani dým žádné barvy. Modrá barva znamená spalování oleje, tudíž jeho pronikání do spalovacího prostoru, bílá potom únik chladicí kapaliny. U dieselů se může objevit i černé zbarvení kouře, poukazující na možné závady vstřikovačů či čerpadla. Nepleťte si ale kouř s párou ze zkondenzované vody, která se může u studeného motoru objevit a v nízkých teplotách zimního období je dobře viditelná.

Sledujte volnoběh, který musí být stálý bez výkyvů na hodnotě cca 900 otáček za minutu. Start zkuste po jízdě i s teplým motorem – problémy se startem teplého motoru se mohou objevit např. u některých dieselů a značí poruchu palivového čerpadla.

Jízda – plynule a pomalu se rozjíždějte. Výkon musí mít plynulý průběh bez výpadků. Nenechte se ale zmást u turbomotorů. Některé mají silný turboefekt, kdy většina síly nastoupí v jeden moment. Zde se nejedná o vadu, ale o přirozený projev motoru. Když se motor ohřeje, v klidu ho vytáčejte do maximálních otáček.

Sledujte řazení, které by mělo jít lehce, u automatických převodovek bez škubání nebo kovových zvuků. V zimím období ale myslete na to, že i olej v převodovce se potřebuje ohřát, takže první kilometry mohou být z pohledu řazení hrubší. Zkuste i sportovnější jízdu – vytáčení motoru do maxima s plným plynem, rychlé řazení (které by stále mělo jít bez problémů). Vnímejte reakce řízení. Nesmí mít prodlevu nebo v různých polohách měnit odpor. To by mohlo znamenat závadu na posilovači řízení. Neschopnost udržet směr a pocit nejistoty zase opotřebované uložení ramen, tlumiče nebo další části podvozku. Pokud vůz táhne k jedné straně, může být na vině špatně seřízená geometrie (zvláště u vozů z bazaru pozor, geometrie může být rozhozena např. silným nárazem do obrubníku. Poškozené může být i řízení.) nebo jen nerovnoměrně nahuštěné pneumatiky.

Čím vyšší rychlost můžete vyvinout, tím lépe. Takže pokud máte k dispozici dálnici, využijte ji. Poslouchejte všechny zvuky, zvláště hučení a snažte se je lokalizovat. Může jít jak o ložisko za "pár korun", tak i o diferenciál za desetitisíce (týká se zvláště větších vozů s pohonem 4x4). Ložisko poznáte v zatáčkách - postižené kolo při zatížení přestane hučet.

Na volné silnici zkuste brzdy. Nejprve si ověřte, že jste na přehledném úseku sami a raději varujte posádku, poté plnou silou sešlápněte brzdový pedál. Doporučujeme začít v nižší rychlosti a poté ji zvyšovat. Vozidlo při brzdění nesmí uskočit, mít tendence jít do smyku a musí reagovat na řízení (vozy s ABS). Na suché a čisté silnici by se také nemělo zbytečně brzo spouštět ABS, projevující se pulsy v brzdovém pedálu.

Zvláštní chování vozu při silném brzdění může znamenat silně opotřebovaný povozek, závady na brzdách nebo prodělání těžké nehody. V případě, že vůz delší dobu stál ale počítejte se rzí na brzdách, která může podobné chování během prvních pár sešlápnutí způsobit (nelekněte se také zápachu, který obroušením rzi vznikne). Chování vozu sledujte i po zastavení – nesmí se houpat. Houpání značí opotřebované tlumiče, což si můžete ověřit zhoupnutím vozu zatlačením na blatník nad kolem. Pokud vůz nezůstane po prvním zhoupnutí v klidu, čeká vás investice do tlumičů.

Poté si vyhlédněte větší plochu, kde vyzkoušejte pomalou jízdu s řízením v krajních polohách (plný rejd). Zrychlujte a zpomalujte, hledejte zvuk podobný chroupání nebo přeskakování řetězu. Tento zvuk vás upozorní na opotřebované poloosy, které nejsou levnou záležitostí.

Vezměte auto i na hrbolatou nebo děravou cestu. Průjezd vyšší rychlostí vám odhalí vůle v čepech projevující se klepáním podvozku. Při návratu na místo zkuste teplý start a obejděte si vůz. Přiložením ruky ke kolům (nedotýkat se přímo, hrozí popálení) vnímejte teplotu. Pokud některé kolo vykazuje vyšší teplotu než ostatní, může to znamenat váznoucí brzdu, což je oprava opět v řádech tisíců korun.

V tento moment vám o sobě vůz prozradil většinu toho, co potřebujete vědět. Pokud se rozhodnete pro jeho koupi, je vhodné znát ceny náhradních dílů, které vám dají možnost lépe vyjednat slevu v případě nutných oprav. Při složitosti dnešních vozů ale stejně doporučujeme vzít s sebou mechanika nebo s autem navštívit servis. Zde můžete využít i diagnostiky a pohledu zkušeného technika. A pokud vám prodejce nechce návštěvu servisu umožnit, raději rovnou odejděte.

příštím a posledním díle mini-seriálu o nákupu ojetiny vám poradíme co je třeba hned po koupi udělat a jak se k němu chovat, pokud s takovým vozem nemáte zkušenosti.