3. 12. 2015

Miniseriál o nákupu ojetiny, díl 3. - kontrola vozu před projížďkou

Vybrali jste si vůz, jste o něm dobře informováni a vyrážíte na cestu za prvními vybranými kusy. V této části našeho miniseriálu vám poradíme na co se zaměřit a jak postupovat, abyste nekoupili časovanou bombu.

Miniseriál o nákupu ojetiny, díl 3. - kontrola vozu před projížďkou

Přijíždíte na místo. Ať už je to baráček soukromého majitele na vesnici nebo velký bazar se stovkami vozů, čeká vás rozhodnutí, které vám může negativně ovlivnit část života – stačí netrpělivost, nedostatečná informovanost, nebo pouhé podvolení pod nátlakem profesionálního prodejce. Vy se ale těšíte, doufáte že už ve svém novém voze pojedete domů. Na řadu tedy přichází naše první rada – nepodléhejte emocím a raději s sebou vezměte kamaráda, manželku nebo kohokoli kdo vás udrží „na uzdě“. Čím déle totiž hledáte, tím jednodušší bude sklouznout ke špatné koupi, takže se nebojte vzít i někoho, komu se vámi vybraný vůz nelíbí a bude hrát roli skeptika. Pomůže vám udržet střízlivý pohled na věc.

 

Kontrola dokladů

Když si najdete vůz za kterým jste přijeli, prodejce vám ho otevřel a jste zatím spokojeni, vyžádejte si dokumentaci k vozu (velký technický průkaz, servisní knížku atp.). Tím je lepší začít – jednak neztrácíte čas s projížďkou, potom vás na pohled dobrý vůz nebude tolik lákat a nebudete ochotní lehké nesrovnalosti přehlédnout.

Zaměřte se na VIN, musí být stejné podle technického průkazu a najdete ho nejčastěji za čelním oknem, nebo také v motorovém prostoru ale i zavazadelníku. Přesné pozice VIN si můžete vyhledat podle vozu, na který se chystáte podívat. Pozor, varovat vás může i to, že VIN nesouhlasí s tím co bylo u inzerátu. Pokud jste si u inzerátu našli VIN odpovídající vozu na fotografiích, ale reálně se od něj liší, je to rozhodně snaha prodejce něco zakrýt.

Sledujte také okolí čísla a jeho stav – pokud máte podezření, že s číslem bylo manipulováno (např. vyříznutí a opětovné navaření), nebo je tak mělké až je sotva čitelné, raději se o vůz dál nezajímejte. Takový vůz mohl být svařen ze dvou kusů, ukradený atp. Jakákoliv manipulace s VIN pro vás může znamenat přinejmenším budoucí komplikace (jako případy zabavení vozu policií při cestě do zahraničí).

Když máte v ruce velký technický průkaz, můžete zdarma využít služby ministerstva dopravy kontrolatachometru.cz. Zde se po zadání VIN a posledního čísla protokolu z technické kontroly zobrazí stav počítadla kilometrů zaznamenaný při technických kontrolách v ČR. Jednoduchý způsob jak získat alespoň částečnou jistotu o kilometrech. Sledujte také roční průměrné kilometrové nájezdy, které by se jednomu majiteli neměly zásadně lišit.

Pokud je k dispozici servisní knížka, podrobně si ji projděte. Servisní knížku umí dnes každý zfalšovat, takže se nestyďte zvednout telefon a kontaktovat poslední servis který prováděl prohlídku. Ověříte si tím, že servis opravdu existuje a pokud se v něm vůz objevoval častěji, budou ho tamní mechanici znát a třeba vám k němu i něco prozradí.

 

Kontrola interieru a exterieru

Dokumentace sedí, nic vám není podezřelé tak se nyní můžete více věnovat vizuální kontrole vozu. Něco jste jistě viděli při hledání VIN, nyní ale buďte důkladnější. V interieru sledujte hlavně míru opotřebení – ošoupané pedály, ohmataný volant a řadicí páku, poškozené sedačky, sloupaná barva na ovladačích. To vše je v pořádku, pokud má vůz najeto 150 000km a více, v žádném případě ne 50 000km.

Zvenku se zajímejte o lak a případné známky přelakování – nejčastěji poznáte podle přebytků barvy na hranách dveří. Hledejte také puchýřky, které prozradí pokročilou korozi. Pozor na neoriginální svary, nelícující díly – pokud máte mezeru mezi dveřmi na jedné straně sotva na prostrčení mince a na druhé straně dostanete do mezery malíček, je auto nejspíše po těžké havárii.

Zkontrolujte rok výroby na sklech, případně porovnejte jejich kódy. Setkat se můžete s různými značeními, ale vždy se dá logicky dojít k roku výroby skla. Pokud tedy víte, že rok výroby vozu je 2006 (neplést s rokem první registrace zapsané v TP), hledejte zakončení kódu 06 nebo tečky zakončené šestkou („…..6“). Pokud se všechna skla liší od roku výroby auta je možné, že vůz byl převrácen přes střechu, nebo je ukraden a byla mu skla vyměněna (např. z důvodu vypískovaného VIN).

Při pohybu v interieru se (zvláště v povodňových oblastech) podívejte také pod koberečky a čalounění, pásy vytáhněte na doraz a hledejte stopy bahna – může se jednat o vyplavený vůz.

Pokud je bazar vybaven zvedákem, nechte si vůz zvednout a prohlédněte si jej zespodu. I lajk pozná silnou korozi potrubí, výfuku či samotné karoserie.

Projděte si i hladiny provozních náplní. Dovíte se jak se majitel stará o svůj vůz a případný nedostatek tekutin vás může včas odradit. Tím spíš když vám na to řekne, že to moc často nekontroluje.

Tím vizuální kontrola končí a může se jezdit - jak na to vám prozradíme v dalším díle!