25. 4. 2017

Jak se vyrábí auto za 64 milionů korun? Exkluzivní procházka továrnou Bugatti!

Bugatti Chiron není jen extrémně drahá hračka. Je to v první řadě nejrychlejší a nejsilnější „street-legal“ supersport na světě. Bugatti samotné je navíc známé svým historickým důrazem na inovace v elegantním designu - tento trend zavedl samotný zakladatel Bugatti Ettore Bugatti, který navrhoval sportovní vozy už na přelomu století.

Jak se vyrábí auto za 64 milionů korun? Exkluzivní procházka továrnou Bugatti!

Model Chiron představila automobilka Bugatti poprvé loni na autosalonu v Ženevě a zakrátko poté zahájila jeho výrobu. První kusy byly zamluvené a prodané dlouho předtím, než výroba samotná začala, z ohlášené celkové produkce 500 vozů jich bylo 200 prakticky okamžitě zamluveno různými sběrateli. Než se celá kolekce rozjede ke svým zákazníkům, musí ale nejdřív sjet z výrobní linky, a tam jsme se na ně podívali:

Továrna Bugatti sídlí v alsaském regionu Francie v Molsheimu a je to skutečně dechberoucí podívaná pro všechny, kteří nejen milují auta, ale mají také smysl pro detail, techniku a design.  

Letos se modelu Chiron vyrobí na výrobních linkách továrny 70kusů. Smontovat každý Chiron trvá přibližně šest měsíců, od začátku do konce produkce. Zajímavé je bezesporu také to, že Bugatti při výrobě aut nepoužívá roboty – doslova tvrdí „jediné elektrické nářadí, které používáme, jsou chytré momentové utahováky šroubů. Ke každému utaženému šroubu na autě pak existuje do PC ukládaná datová křivka utažení, kterou technik kontroluje a která mu říká, kdy je který šroub správně dotažený. Na Chironu je celkem 1800 šroubových spojů, u 1068 z nich ukládáme a kontrolujeme křivky utažení.“

Na každém autě pracuje tým 20 lidí, kteří oněch 1800 spojů montují dohromady a manipulují přitom s jednotlivými komponenty. 

Bugatti nabízí k Chironu speciální program nazvaný "La Maison Pur Sang", v rámci kterého vám namíchají odstín barvy karoserie podle jakéhokoliv vzoru - vašich hodinek, saka, nebo bot.

Každý Chiron je kompletně custom-made. Pro zákazníky je k dispozici 23 různých barev kůže (potahů, samozřejmě), osm barev Alcantry, 31 rozdílných druhů a stylů šití kůže, 18 barevných odstínů koberečků a dokonce jedenáct různých barev bezpečnostních pásů.

Úroveň řemeslného zpracování a smysl pro detail jsou jako z jiného vesmíru. Což je asi v pořádku, uvážíme-li cenu, za jakou se Chiron prodává. Rodina Bugatti navíc pochází původně z Itálie, kde je je důraz na design všeobecně známý - jejich historie a DNA, zdá se, se prolíná až do 21. století.

Detail zadní části vozu - montáž zadní nápravy, uchycení třmenů brzd, výfukový systém, blok motoru a - kryt na nádrž.

Bugatti Chiron má pod kapotou osmilitr šestnáctiválec(!) W16 s 1479 koňskými silami, speed limiter je pak nastaven na 261mph (420km/h).

Standardem je u Bugatti i to, že každá část auta plní nejen technickou, ale i designovou funkci a zapadá do designového koceptu auta jako do celku. Motor v tomto není výjimka.

Pohled na uložení motoru zakapotovaného modelu.

Detail masivní, keramické brzdy - jediná překážka mezi řidičem a cestou na onen svět.

Dokonce i disky a kola samotná jsou umělecké dílo. Parkovat tyhle krásky, nebo vůbec provozovat Chiron aniž by kola přišly k úrazu, bude jistě oříšek. Bugatti navíc spolupracovalo na pneumatikách přímo z firmou Michelin - cílem bylo navrhnotu a použít takovou pneumatiku, která by vydržela extrémní síly při zrychlení a provozu auta, a zároveň byla co nejlehčí. 

Každý Chiron se po smontování vydává do tzv. "světelného tunelu", kde ho čeká šestihodinová detailní prohlíka a kontrola kvality výsledného produktu. Mikroškrábance nebo oděrky nemají v Bugatti vůbec ve slovníku, výsledný vůz je prostě perfektní. 

Svoje zákazníky firma Bugatti navíc zcela běžně zapojuje do výroby auta - každý majitel objednaného Chironu může kdykoliv přijet a na výrobě se přímo s techniky podílet.

Celý výrobní proces včedně expedice trvá dvaceti lidem šest měsíců. Auto je doručeno zákazníkovi až po provedení všech výstupních testů a několika fází kontrol kvality. Pokud máte zbytečných $2,6 milionů (cca 64mil. Kč), neváhejte, nebudou :)

zdroj: The Verge