6. 1. 2016

Jak se neokrást při prodeji ojetiny?

V našem předchozím článku jsme se věnovali efektivnímu inzerování vozu. Nejdůležitější věc, která přitáhne pozornost nebo odradí zájemce jsme ale vynechali – stanovení ceny. Proto jsme se rozhodli tomuto tématu věnovat celý článek, ono totiž stanovit cenu nemusí být tak jednoduché…

Jak se neokrást při prodeji ojetiny?

V našem předchozím článku jsme se věnovali efektivnímu inzerování vozu. Nejdůležitější věc, která přitáhne pozornost nebo odradí zájemce jsme ale vynechali – stanovení ceny. Proto jsme se rozhodli tomuto tématu věnovat celý článek, ono totiž stanovit cenu nemusí být tak jednoduché…

Jak je nejlepší začít? Pokud nemáte žádnou představu za kolik vůz můžete prodávat, navštivte inzerci a do vyhledávání nastavte parametry vašeho vozu. Výsledky napoví, kde se bude cena vozu pohybovat. Ale pokud nechcete nastavit cenu zbytečně nízko nebo naopak vysoko, chce to ještě trochu práce.

Začněme s nízkou cenou. Pokud již inzerujete a jste levní, poznáte to podle velké a okamžité odezvy. Pokud bude vaše cena opravdu nízko, telefon vám zablokují bazaristé svými nabídkami výkupu. To by měl být jasný signál, že s cenou můžete výš – pak vám nebudou volat s nabídkami na výkup (no, oni volat budou, ale třeba už ne tolik). Výjimkou ovšem mohou být vývozci ojetin. Pokud chcete prodat mladou ojetinu (1-2 roky) v dobrém stavu, je možné že i při sebevědomé ceně to bude pro vývozce lukrativní – mladé ojetiny se často vyvážejí za hranice, kde je jejich cena vyšší než u nás.

Na druhou stranu vysoká cena není takový risk – prostě vám nikdo nezavolá a časem budete muset s cenou dolů. Pokud se vám ale nechce (nebo nemůžete) čekat, zohledněte následující.

Značka/ model vozu – stále vycházíme z toho, že přibližnou cenu vozu znáte z inzerce. Neuškodí ale zmínit, že jisté značky drží hodnotu lépe než jiné. Nejlépe je na tom VW, Ford nebo Škoda. Jejich hodnota klesá pomalu, proto je o ně větší zájem.

Na druhé straně stojí třeba Alfa Romeo. Vozy této značky ztrácejí na hodnotě astronomickým tempem. Zřetelné je to třeba u desetiletých vozů, kdy jsou Alfy ve srovnání  s Volkswagenem i o 40% levnější.

Ale nemyslete si, že o ztrátě hodnoty rozhoduje pouze výrobce. I určité modely ztrácejí víc než jejich příbuzní v rámci značky. Jako obecné pravidlo by se dalo uvést, že čím větší a luxusnější vůz, tím rychleji půjde jeho hodnota v průběhu let dolů. Nejlépe se potom drží nižší střední třída.

Motor – tohle může být opravdový kámen úrazu. S čím pochodíte nejhůř je zážehový motor s velkým objemem. Pokud po něm hned nesáhne nějaký movitější nadšenec, asi bude prodej trochu trvat a pravděpodobně se dotkne i ceny. Co je ale opravdu hit jsou dieselové turbomotory v objemech od 1,6 do 2,0 (už jen si za tím představit „TDi“). Motory jsou to relativně silné a se spotřebou se za téměř všech režimů dostanete pod 7l/100km. Opačný efekt ale může přicházet s věkem. U ojetin starších deseti let a nájezdu přes 200 000 už je lepší uvažovat o benzinovém agregátu (vzhledem k servisním nákladům), což se také může promítnout do ceny.

Stav a výbava – ti, kteří zaplatili desetitisíce (či statisíce) za výbavu v novém voze nejspíš zapláčou. Nadstandardní výbava totiž nemá zásadní vliv na cenu ojetiny. Podle průzkumů dnes v ojetině musí být alespoň přední okna s elektrickým ovládáním, klimatizace a 2 airbagy. Bez těchto prvků výbavy je vůz téměř neprodejný, ale cokoliv navíc už cenu zásadně nezvedne.

Víc do ceny mluví stav vozu. V závislosti na technickém a estetickém stavu se cena může u jinak identických vozů lišit i o desítky procent.

Bouráno/nebouráno? – tady už se láme chleba. Stanovení ceny a i prodej bouraného vozu je větší oříšek, ale v každém případě proděláte. Kdo by také kupoval bouraný vůz, aniž by na tom ušetřil. Samozřejmě záleží na rozsahu havárie, ale tenhle černý puntík už se nesmaže.

Poruchovost modelu – logicky vozy, které nemají dobrou pověst z pohledu spolehlivosti na tom také nebudou nejlépe s cenou. A co vám může cenu srazit? Například poruchové automatické převodovky, problémy s motory atp. Za zmínku stojí i aféra Dieselgate, díky které by se dala očekávat jistá manipulace s cenou zasažených ojetin, ale nic takového se nestalo a pravděpodobně ani nestane.

Doložitelná historie – čím mladší a dražší ojetinu prodáváte, tím zásadnější je doložitelná historie. Pokud jste první majitel a nemáte k dispozici ani servisní knížku,  bude se zájemce (nebo alespoň seriozní) hledat těžko. Takže už jenom tento fakt vás může něco stát na prodejní ceně. Naopak kompletně doložená historie u vozu koupeném v ČR s jediným majitelem je absolutně ideální stav, na kterém můžete stavět a cenu šoupnout výš.

Bonusy – máte k vozu náhradní kola, zimní pneumatiky, zahrádku nebo další bonusy? Nabídněte je k vozu zdarma. Ono to sice úplně zdarma nebude, protože zájemce potom může akceptovat o něco vyšší cenu, ale ve finále to bude přínos pro obě strany. Vy se nemusíte starat o prodej dalších (nyní už) zbytečností a nový majitel je zase nemusí pracně shánět.

Období prodeje – pokud chcete vytvořit ideální podmínky pro prodej vozu a tudíž i nasazení co nejlepší ceny, zvažte dost dlouho dopředu kdy vůz prodat. Obecně se auta nejlépe prodávají na jaře. Např. sportovní vozy beze ztráty snad ani jindy než před letní sezonou neprodáte. Jinak jsou na tom velká SUV s pohonem 4x4, případně další modely orientovanější na bláto a sníh – s nimi logicky nejlépe pochodíte před zimou nebo v zimě.

Nejlepší radu jsme si ale nechali na konec – používejte selský rozum a nepokoušejte se na kupci vašeho vozu vydělat. Pokud budete k prodeji přistupovat seriozně, v ideálním případě máte brzy vše za sebou a beze ztrát.

A co když si stále nevíte rady? Napište nám! S ojetinami máme spoustu zkušeností a rádi vám pomůžeme.