19. 1. 2016

Jak se jezdí ekonomicky?

Je málo lidí, kteří nemusí vůbec řešit spotřebu. Ať už si palivo platíte sami nebo jezdíte služebními vozy, tlak na nízkou spotřebu je všudypřítomný. Nejen, že opravdu úspornou jízdou šetříte prostředky, ale zároveň jedete bezpečněji. Co vše je ale potřeba splnit abyste mohli efektivně šetřit palivo?

Jak se jezdí ekonomicky?

Je málo lidí, kteří nemusí vůbec řešit spotřebu. Ať už si palivo platíte sami nebo jezdíte služebními vozy, tlak na nízkou spotřebu je všudypřítomný. Nejen, že opravdu úspornou jízdou šetříte prostředky, ale zároveň jedete bezpečněji. Pokud jedete úsporně, musíte totiž uvažovat předvídavě a jet plynule, což znamená, že i vy sami umožníte svému okolí dobře předvídat a také jste v lepším psychickém rozpoložení. Co vše je ale potřeba splnit abyste mohli efektivně šetřit palivo?

Na spotřebě paliva se nejvíce projevuje jízdní styl. Ale i „rozpoložení“ vozu hodně udělá. Rozpoložením samozřejmě nemyslíte náladu auta, ale jeho správnou přípravu na jízdu. Pokud začneme odspodu, základ jsou pneumatiky.

Pneumatiky musí být nahuštěné na správný tlak udávaný výrobcem. Pokud nejsou, zvyšuje se jejich valivý odpor a tím samozřejmě i spotřeba. Další následek podhuštěné pneumatiky je snížená bezpečnost. Běhoun se totiž nedostatkem tlaku propadá dovnitř a snižuje se přilnavost, tudíž i ovladatelnost vozu. Pozor ale také na přefouknutí. Tento zlozvyk mají někteří opravdu úsporně jezdící řidiči. Je to ale stejně nebezpečné jako podhuštěná pneumatika, akorát v tomto případě se běhoun vyboulí ven a zmenší se styčná plocha pneumatiky se silnicí, což opět znamená snížení adheze.

Další věcí je využívání výbavy vozu. Je známo, že především zapnutá klimatizace zvyšuje spotřebu i o litr paliva na 100 km. Podobný, i když ne tak silný efekt má i nadměrné užívání elektronických spotřebičů – vyhřívání oken, sedaček, zapnuté ventilátory atp.

Negativně se může projevit i užívání tempomatu. Na rovině vám tempomat palivo ušetří, jelikož dávkuje pouze tolik paliva, kolik ho je nutno k udržení rychlosti. Pokud ale ve voze máte slabší motor a do kopce jedete se zapnutým tempomatem, spotřeba se může zvýšit. Kdybyste rychlost regulovali sami, cítili byste jak se autu nechce a třeba byste spíše snížili rychlost. Tempomat ale bude tlačit bez ohledu na nesmyslnou spotřebu.

Pozornost věnujte i aerodynamice. Pokud trvale jezdíte se zahrádkou, nebo dokonce „rakví“ na střeše, spotřeba se může zvednout až o další litr jako v případě klimatizace. Stejně tak i zbytečná hmotnost, kterou vezete na palubě.

Nyní přichází na řadu to nejdůležitější – defenzivní jízda. Pokud chcete jezdit úsporně, musíte jezdit plynule, předvídat a ideálně jezdit jako byste neměli brzdy. Jaké jsou základy úsporné jízdy?

Řazení – pokud šetříte palivo, musíte s řadicí pákou (popř. voličem) pracovat. Žádné zbytečné vytáčení motoru ani udržování vysokých otáček, tím spíš u studeného motoru. Ideální je využívání otáček s nejvyšším točivým momentem pro zrychlování a co nejnižší otáčky pro udržování rychlosti. V jakém rozsahu má váš vůz nejdostupnější točivý moment můžete cítit – je to moment, kdy vůz začíná reagovat už na lehké přidání plynu a v tomto pásmu pracuje nejefektivněji. U dieselových motorů toto pásmo začíná pod 2 000 ot./min. a končí nad 2 500-3 000 ot./min. Benzinové motory fungují o cca 500-1000 otáček za minutu výš a mají i o něco větší „rozptyl“. Samozřejmě se tyto údaje liší motor od motoru, ale takto aspoň víte kde zhruba hledat.

K udržování rychlosti jsou potom ideální co nejnižší otáčky. Pokud ale chcete zrychlit, musíte podřadit a to i v zájmu spotřeby. Pokud budete chtít akcelerovat od 1 000 ot./min., trápíte motor, případně dvouhmotový setrvačník a spotřeba letí nahoru – protože jak jsme si řekli, motor pracuje nejefektivněji v určitém pásmu otáček a takhle mu prostě jen posíláte víc paliva než potřebuje po delší dobu než by bylo nutné.

Nebrzdíme – lehká nadsázka, ale pokud jezdíte maximálně úsporně, potřebujete brzdy pouze k úplnému zastavení. Dobré je chápat brzdy jako maření energie. Pokud šlápněte na brzdu, energie vyvinutá motorem za užití paliva se v brzdách mění v teplo, pro které nemáte žádné využití. Naučte se tedy kombinovat myšlení dopředu, brzdění motorem, vyřazování a především plynulost.

Nejvyšší spotřebu budete mít při jízdním stylu „brzda-plyn“. Nejen, že tímto stylem se nikam nedostanete rychleji, ale zároveň se nechováte čitelně, navíc jste v tomto momentě agresivně naladění, což jsou perfektní podmínky pro způsobení nehody.

Co s tím? Uvolněte se. Nepřemýšlejte nad předjížděním každého kdo jede 100km/h na povolené devadesátce a pracujte s řadicí pákou - když sjíždíte z kopce vyřaďte. Dejte ale pozor v případě automatických převodovek. Těch se vyřazování z kopce netýká. Automat se na neutrál nemaže, takže tímto jízdním stylem ho spolehlivě zničíte. S manuálem na neutrál si ale auto samo pomocí vlastní váhy nabere rychlost. Když se dostanete k rychlosti kterou chcete jet, zařaďte a brzděte motorem.

Nejen, že šetříte brzdy, ale při zařazené rychlosti nemusí motor běžet na volnoběh, ale je tlačený vahou vozu. Motory se vstřikováním v tento moment nepotřebují ani kapku paliva. Pokud ale otáčky klesnou pod cca 1 500 ot./min. (liší se), motor opět začne dodávat palivo aby zabránil případnému zhasnutí motoru.

Když jedete z kopce, je také dobrá možnost, že následně pojedete do kopce. Využijte toho a získejte na svahu co nejvyšší rychlost. Je lepší přidat plyn z kopce a dodat motoru pár kapek paliva, než dupnout na pedál v kopci. A když jsme u toho dupnutí na pedál – s plynem pracujte. Především myslete na to, že je rozdíl mezi téměř plným plynem a plným plynem. Při sešlápnutí plynu až na podlahu řídící jednotka zaznamená požadavek na maximální výkon. V tu chvíli přestane řešit emise a spotřebu a palivo teče do motoru „po kýblech“.

Dojíždění – s tím souvisí i dojíždění ve městech se semafory nebo v kolonách. Pokud stojíte na světlech a půl kilometru před sebou vidíte další, nemá cenu brutálně zrychlovat. Jednak nejspíš stejně nechytnete zelenou, ale také vás to bude stát spoustu paliva – a pak šlápnete na brzdu a všechna využitá energie je pryč. Takže se místo toho plynule rozjeďte (plynule nutně neznamená pomalu) a sledujte. Pokud víte, že budete muset zastavit, podřazujte dost dlouho dopředu nebo dojíždějte na neutrál. Když budete mít štěstí, blikne zelená a pouze přidáte plyn a projedete. Stejně na kruhových objezdech.

Svou kapitolu by mohla mít i jízda v kolonách. Každý spěchá, je otrávený a jak se kolona šoupne o půl metru, všichni už by jeli. To ale samozřejmě nemá smysl. Nejen, že se vyčerpáváte psychicky, ale popojet metr a zastavit není úsporná jízda. Příště v koloně zkuste stát, dokud před vámi nebude alespoň padesát metrů volného prostoru. To si samozřejmě spousta nedočkavců vyloží jako příležitost a budou vám tam vjíždět, vy ale i tak můžete udržovat stálou rychlost a na první nebo druhý stupeň stále jet ve volnoběžných otáčkách nebo za lehké pomoci plynu.

Bohužel tuto znalost jízdy v koloně spousta lidí nemá, ale pokud takto pojedete, uvidíte jak řidiči za vámi budou spokojení – nikoho nezdržujete, ale jedete stálou rychlostí bez nutnosti neustálého zastavování a rozjíždění co každý metr.

Na úspornou jízdu se řidič, který na ní není zvyklý musí opravdu soustředit. Ale když osvojíte tyto základy, stane se ze všeho naučený reflex, který děláte automaticky.