1. 12. 2015

Jak se jezdí 240km/h ve městě?

Už jste někdy mezi domy jezdili 240km/h? Pokud ne, tak to je pouze dobře. Ale mohlo by vás zajímat jak to vypadá. Nechte se vzít na exkurzi Markem Higginsem na Isle of Man v Subaru WRX STi.

Jak se jezdí 240km/h ve městě?

Už jste někdy mezi domy jezdili 240km/h? Pokud ne, tak to je pouze dobře. Ale mohlo by vás zajímat jak to vypadá. Nechte se vzít na exkurzi Markem Higginsem na Isle of Man v Subaru WRX STi.

Samozřejmě, že této rychlosti zkušený rallye jezdec nedosáhl za plného provozu, ale na „závodním okruhu“ kterým se každý rok ostrov stává. Pokud jste milovníky rychlosti tak určitě víte, že Isle of Man je jedno z mála míst na světě, kde můžete legálně uhánět libovolnou rychlostí (mimo město).

Nyní se ale podíváme jak to vypadá, když to ostřílený řidič vezme do rukou. A co přesně vezme do rukou? „Civilní“ verzi Subaru WRX STi 2015. Ona to tedy úplně civilní verze není – v zájmu bezpečnosti a ovladatelnosti byl vůz vybaven hasicím systémem, klecí a závodními sedadly. Seriové nejsou ani pneumatiky a výfuk, odstraněny byly omezovače, posilněné byly brzdové destičky a odpružení (kvůli hodně hrbolaté silnici).

Změny ale podle Subaru nebyly tak zásadní, aby se nedalo prohlásit, že se jedná téměř o seriový vůz. A musíme uznat, že z „obyčejného“ vozu bylo celkem jednoduché udělat závoďák, který stanovil rekord pro čtyřkolky s časem 19 minut 26 sekund, což znamená rychlostní průměr 187 km/h.

Na přiloženém videu lze obdivovat neuvěřitelnou kontrolu nad vozem, ale také velice dobrou paměť závodníka – zapamatovat si takto dlouhou trať nemůže být jednoduché. Sledujte výborný výkon, který je zároveň okomentovaný samotným řidičem. Pro ty, kteří neovládají anglický jazyk jsme pod videem připravili pár poznámek k momentům, které nám přišly nejzajímavější.

 

0:09-0:30 jezdec popisuje co můžete vidět za údaje – tělesnou teplotu, frekvenci dechu, měření odstředivé síly, ale i tep srdce. Všimněte si rozdílu na začátku a konci videa. Před vyjetím se tep drží na klidných 100 úderech za minutu proti 160 na konci ostrého kola.

0:30-1:17 pilot se seznamuje s vozem. Pro většinu běžných řidičů by takové „vrtění“ volantem v rychlosti nad 100km/h znamenalo minimálně obří účet za servis, profík takto ale pouze zahřívá sebe i vůz

3:00 čas se rozbíhá zatímco v komentáři pilot zmiňuje, že toto je pro něj nejděsivější část trati, nejen kvůli incidentu v roce 2011. Pro ty kteří neví co se v roce 2011 stalo přikládáme video kde Higgins v rychlosti 240 km/h dostal opravdu děsivý smyk. I když možná, že kdyby se více věnoval řízení a méně komentování, nemuselo k němu dojít.

8:29 opravdu humorně působí pohled ze Subaru letícího 230 km/h přes několik upozornění SLOW, neboli „zpomal“.

10:00 Mark zmiňuje, jak je zvláštní jet 130km/h místy, kde běžně jezdí 50. Tuto zastavěnou část ale opět opouští rychlostí kolem 240km/h.

11:25 i profík si občas splete rychlosti. Třeba i několikrát za sebou.

12:29 malé nakouknutí do mysli závodníka kdy Higgins vysvětluje, proč si na rychlejších částech trati bez brzdění občas ťukne do brzdového pedálu. Zajistí tím, že destičky budou v neustálém kontaktu s kotoučem, takže při brzdění do zatáčky (připomeneme, že z opravdu vysoké rychlosti) nebude mít tzv. „dlouhý pedál“ (prodlevu brzd).

12:50 zde je vidět hrbolatá povaha trati, kvůli které muselo projít úpravou odpružení.

13:13 Higgins zmiňuje očividnou záležitost a to zhoršenou viditelnost danou prosvítajícími korunami stromů. Každý řidič určitě ví jaké je to je být oslněn prosvítajícím sluncem. Higgins to v rychlostech nad 200km/h řeší dobrou znalostí trati (kdo s dobrou pamětí také potřebuje oči, že…)

15:08 pro zkušeného jezdce „zívačka“, před touto vracečkou stihne ještě „poslat palec“ komentátorovi

17:05 tato část přijde Markovi jako vhodná chvíle pro překontrolování přístrojů a dotažení pásů

17:30 vzápětí na to se auto lehce sklouzne v rychlosti 160km/h (všimněte si, že podle tepu to řidiče ani v nejmenším neznepokojilo)

18:00 pravděpodobně poznámka pro výrobce – Higgins by si přál mezi pátým a šestým převodovým stupněm ještě jeden.

18:35 pilot přejel obrubník trochu tvrději než plánoval a byl znepokojený možným poškozením pneumatiky. Naštěstí náraz nebyl tak tvrdý a stále stíhal zajet rekordní kolo.

20:15 Mark vyjíždí na místě, kde jsme ho na začátku videa viděli zahřívat vůz.

22:15 čas se zastavuje na hodnotě 19:15:88