11. 2. 2016

Jak jezdit rychle a zároveň bezpečně?

Každý kdo se párkrát ocitnul na silnici ví, že mezi řidiči je spousta z těch, kteří rádi jezdí rychle. Rychleji než dovolují limity, abychom byli přesní. Pokud ale jezdíte více a znáte základy dynamické jízdy, všimnete si, že spousta takových řidičů ani neví jak správně jezdit.

Jak jezdit rychle a zároveň bezpečně?

Každý kdo se párkrát ocitnul na silnici ví, že mezi řidiči je spousta z těch, kteří rádi jezdí rychle. Rychleji než dovolují limity, abychom byli přesní. Pokud ale jezdíte více a znáte základy dynamické jízdy, všimnete si, že spousta takových řidičů ani neví jak správně jezdit.

Nejprve si ujasněme základní předpoklad. Rychlá jízda neznamená nebezpečnou, pokud při ní uvažujete. Tím samozřejmě nenabádáme k porušování předpisů a bezohledné jízdě, ale ze statistik lze jasně vyčíst, že rychlost přesahující povolené limity není zdaleka tak častou příčinou nehod jak se nám snaží zástupci policie vsugerovat. Proto přinášíme pár tipů, které vám umožní vytvořit návyky, na nichž lze začít pracovat a posouvat své schopnosti dál. Článek ale nepojednává přímo o okruhové jízdě – na toto téma možná jindy.

 

Pozice za volantem

Než se vůbec rozjedete, je nutné správně sedět a mít dobrou pozici za volantem. Jak správně sedět:

- Musíte být vzpřímení, záda téměř kolmo vůči vozovce. To je důležité jednak kvůli správnému držení volantu, ale také kvůli vnímání vozu. V případě, že v sedačce ležíte, mozek nedostává dostatek informací o pohybech vozu. Když jste vzpřímení a do sedačky „zapadnete“, jste schopni číst chování vozu.

- Při sešlápnutí pedálu spojky (případně brzdy) je třeba mít jen lehce pokrčenou nohu. Pokud ji máte úplně napnutou nebo naopak moc pokrčenou, nejste schopni pedály ovládat správně.

- Volant v obou rukách se nedrží jen v autoškole. I při běžné nebo rychlejší jízdě je třeba držet volant oběma rukama v pozicích „třičtvrtě na tři“. Volant spolu se sedačkou vám dávají většinu informací o tom, co se děje s vozem. Pokud správně sedíte a držíte volant, jste schopni přesně identifikovat co jaké kolo dělá, kdy se při brždění zablokuje atp. Samozřejmě ale ne hned, chce to cvik. Zároveň musíte mít správnou vzdálenost od volantu – pokud natáhnete ruce a položíte na vršek věnce, musíte se ho dotýkat zápěstím. Tato jednoduchá kontrola zajistí, že pohodlně a bez ručkování otočíte volantem a navíc v případě spuštění airbagů jste v ideální poloze, což zaručí minimum zranění.

Pokud jste byli zvyklí sedět jinak, může se vám to zdát nepohodlné, ale uvidíte, že když si zvyknete, nejen že máte větší jistotu za volantem, ale zároveň vám tělo poděkuje. Sedačky a všechny ovládací prvky vozu jsou uspořádány právě pro tuto (jedinou správnou) polohu, takže volant se bude lépe ovládat, lépe dosáhnete na tlačítka, řadicí páku a při delší jízdě vás nebudou tolik bolet záda.

 

Ovládání vozu a předvídavost

Když správně sedíte, může se jet. Ale pamatujte, silnice nejsou závodní dráha, takže neustále předvídejte, nejezděte kam nevidíte a nejezděte na hraně. To si na silnici nedovolí ani ti nejzkušenější závodníci, protože to opravdu není bezpečné. Ale i v rámci limitů se dá za volantem bezpečně pobavit.

Zásadní pro bezpečnou, ale zároveň rychlou jízdu je maximální plynulost (stejně jako pro ekonomickou jízdu). Možná to zní zvláštně, ale pokud voze létáte ze strany na stranu, jedete pomalu a agresivně. A plynulost si zajistíte správnou volbou stopy. To je nejdůležitější pro rychlou jízdu. Jak se stopa volí? Nejdříve musíte mít správnou nájezdovou rychlost. Zde se vybaví poučka „do zatáčky pomalu, ven rychle“. Pokud to s rychlostí přeženete, v zatáčce zpomalíte, neprojedete ji správnou stopou a nejen že jste potom na výjezdu pomalejší a rychlost se pak špatně získává, ale roste tím riziko ztráty kontroly.

Pokud do zatáčky brzdíte, ideální je mít kola v rovině. Pneumatiky jsou schopné přenášet pouze omezené množství sil, takže s rostoucí rychlostí pneumatika snižuje možnost brzdění a zatáčení zároveň. Perfektní znázornění této situace ukazuje např. Kammova kružnice přilnavosti.

Když máte správnou rychlost a vjíždíte do zatáčky, musíte hledat tzv. apex, což se dá česky vyložit jako vrchol zatáčky. Do tohoto bodu získáváte ideální rychlost k projetí zatáčky (brzděním nebo akcelerací) a zatáčíte. V momentu kdy apex projedete, opět přidáváte plyn a rovnáte volant. Poloha apexu není u každé zatáčky stejná, hodně záleží i na tom co je za ní – rovinka, další zatáčka atp. Pro správné projetí zatáčkou, průjezd apexu a navedení vozu do další zatáčky je zásadní i vedení pohledu. Musíte koukat tam, kam chcete jet, alespoň jednu zatáčku napřed.

Volba ideální stopy a projetí apexu je jedna z nejpodstatnějších věcí rychlé jízdy, kterou se i závodníci dlouho učí, takže pokud vám projíždění zatáček nejde, dejte tomu čas. Pro bezpečný trénink lze využít např. i závodních her. Je dokázáno, že hráči závodních her mají lepší cit pro hledání ideální stopy a třeba i profesionální závodníci hry používají k tréninku a učení tratí.

Další záležitost je výkon. S počtem koňských sil nerostou schopnosti. Dobré je začínat se slabšími vozy, protože začátečník, který neumí projet zatáčku není schopný maximálně využít ani 150 koní výkonu. Takže když si takový člověk pořídí vůz o tři sta koních, je na průšvih zaděláno.

S tím jde ruku v ruce i ukázněnost a uvědomělost. Nikdy nepřeceňujte své síly a vždy si uvědomujte, co zvládnete a co ne. Pokud si přijdete dostatečně vyzrálí na opravdu sportovní jízdu, existuje několik možností – kurzy sportovní jízdy, návštěva okruhu a podobně. Rozhodně ale nezávoďte na silnici mezi ostatními řidiči. Koneckonců, na silnici chceme všichni co největší bezpečí, ale bavit se dá i bezpečně, když víte co děláte.