23. 7. 2017

Dvě věci, na které se vyplatí myslet při nákupu ojetiny

Na internetu existuje celá řada rad o tom, jak vybrat ojetinu a na co si při výběru dát pozor. Jsou dvě oblasti, o kterých se ale při mluví jen velice málo a na ně se zaměříme: ekonomika – co vůbec koupě ojetého auta obnáší finančně, a informace – jak se rozhodovat.

Dvě věci, na které se vyplatí myslet při nákupu ojetiny

Fáze 1: ekonomika provozu


Nákup ojetého auta s sebou vždy nese větší investici, než je samotná cena vozu. Vícenáklady vznikají na dvou rovinách: servis ihned po kontrole, a průběžný servis, respektive dostupnost dílů.


Servis ihned po kontrole: Když pomineme náklady na dopravu k prohlídce auta, doporučujeme ojetinu protáhnout technickou prohlídkou ihned po nákupu. Tím myslíme kontrolu mimo přihlašovací proces - auto koupíte, naložíte a odjedete s ním do servisu, kde vymění filtry, náplně a provedou kontrolu opotřebení kritických komponent (brzdy, projev motoru, řízení, výměna filtrů a náplní atd). Cena takového servisu poměrně věrně kopíruje cenu auta a dá se odhadnout asi jako 10% z pořizovací ceny vozu. Samozřejmě to není pravidlo, pouze doporučení – nic z toho dělat nemusíte, riskujete pouze znepojízdnění vozu.


Průběžný servis: ojeté auto budete muset někde a někým servisovat, a to častěji, než auto nové. Cena práce zde nehraje až takovou roli, jako cena náhradních dílů a technická komplikovanost vozu. Obecně se dá říci, že čím novější a modernější auto, tím dražší náhradní díly – např. Octavia 1. generace má výrazně nižší provozní a servisní náklady, než Octavia 2. generace a podobně. 


Dostupnost náhradních dílů: zde platí, že čím častější vůz na českých silnicích, tím snazší dostupnost originálních dílů (OEM) a druhovýroby (Tier1-3), případně díly „z vrakáčů“. Když vám v ojeté Octavii nedají na silnici přednost, nebo do vás zezadu nabourají, pořídíte náhradní díly na úrovni tisíců korun. Ta stejná nehoda vás bude např. v ojetém Subaru stát tolik, jako celá cena ojeté Octavie. 
Zamyslete se, zda je pro vás cena servisu a náhradních dílů vozu dostupná. Není nic smutnějšího, než mít v servisu zaparkované nabourané, ale zcela opravitelné auto do provozu, a nemít finance na jeho opravu. 
 

Fáze 2: informace před výběrem


Češi se často přirovnávají k Broukům Pytlíkům – všude byl, všechno zná, a tam kde nebyl, od toho má klíče. Při diskusích o autech to platí dvojnásob. Od známých a kamarádů se dozvíte zaručené rady a perly, jako „Alfy se furt s...u“, „1.2HTP ani zadarmo“, „diesely táhnou pěkně vocpoda“, „Ford je nejvíc“, případně „Fordem tam, vlakem zpátky“ a podobně. Ještě více toxické jsou pak samotné diskuse o autech na sociálních sítích.


Doporučujeme se při výběru auta spolehnout výhradně na rady známého z autoservisu a zároveň vybírat ojetý vůz za jeho přítomnosti. Pokud žádného neznáte, poptejte se v okolí - budete překvapeni, kolik jich okolo sebe máte. Mechanik by ideálně měl být skutečně automechanik. Pokud žádného nenajdete, existují placené služby a specializované firmy, které se výběrem a dovozem kvalitních aut zabývají. Jednou z placených služeb nabízíme i my, Fairplayauto - a to prověrku vozu před koupí nebo před prodejem ve smluvním servisu. Můžete využít také naše důvěryhodné místo na prodej a koupi ojetých aut, nebo využít placených služeb nezávislých profesionálů, kteří na českém trhu působí, auto vám na místě prověří a doporučí další kroky. 
 

Poslední dva odstavce se dají shrnout do dvou hesel: nikdy nevybírejte ojeté auto sami, a vždy přizvěte mechanika.

Přistupujte tedy k výběru auta na základě maxima dostupných informací z relevantních zdrojů. Dejte při rozhodování přednost rozumu, než srdci. Jste tak na nejlepší cestě nakoupit kvalitní vůz z druhé ruky, který vám bude sloužit pěknou řádku let!