12. 9. 2016

Diskuse: Autonomní vozy, ano nebo ne?

V posledních letech se stále častěji skloňuje pojem „autonomní vůz“. Automobilový průmysl se totiž připravuje na další úroveň motorismu – vozy s řidičem v roli pasivního pozorovatele. Je to ale budoucnost?

Diskuse: Autonomní vozy, ano nebo ne?

V posledních letech se stále častěji skloňuje pojem „autonomní vůz“. Automobilový průmysl se totiž připravuje na další úroveň motorismu – vozy s řidičem v roli pasivního pozorovatele. Jako průkopník v této oblasti je známá automobilka Tesla, v závěsu za ní je gigant Google a další se přidávají. Systémy se začínají testovat v kamionech, lehký náznak autonomního provozu naleznete třeba i v nových mercedesech. Ty umí zaparkovat a vyjet z místa aniž byste byli v autě.

Celý proces uvedení autonomních vozů do provozu komplikuje právní otázka, která je stále aktuálnější. Kdo bude v případě nehody viníkem? Výrobce, nebo řidič? A jak naučit vůz provést správnou volbu? Toto jsou celkem zásadní otázky, proto chceme na toto téma rozvířit diskusi a zjistit co si o tom myslíte vy.

Autonomní vozy, jako všechno, mají své výhody i nevýhody. A výhodami začneme. Jako první se nabízí možnost využít čas strávený na cestě ve váš prospěch. U nás to sice až tak běžné není, ale třeba v USA je normální strávit na cestě za prací i několik hodin (denně) v autě. Tento čas nelze téměř nijak produktivně využít, protože se musíte věnovat řízení. Ale v případě, že vůz řídí sám, se můžete věnovat čemu potřebujete.

Dalším jasným kladem je možná jízda pod vlivem alkoholu. Už nemusíte řešit taxi, MHD nebo jiné alternativy. Prostě si sednete a vůz vás opět odveze.

Nejzásadnějším argumentem pro užívání autonomních vozů (pro výrobce) je zvýšení bezpečnosti. Všichni tvrdí, že vůz ovládaný počítačem je bezpečnější.  S tímto tvrzením ani moc neudělala nedávná nehoda Tesly v USA, která za sebou nechala jednoho usmrceného člověka.

U té bezpečnosti ale začneme i s negativy. Podle našeho názoru to není tak jednoduché. Říct, že tyto vozy jsou bezpečnější je obrovská arogance. Záleží totiž na podmínkách. Věříme, že kdyby se celá dopravní infrastruktura upravila pro provoz pouze autonomních vozů, nehod ubyde. Jenže to není realita. V realitě se výrobci snaží naučit „autopiloty“ jezdit na současných silnicích a jako lidi. A to je největší kámen úrazu.

I v době pokročilé technologie je těžké naučit počítač reagovat na nepředvídatelné situace. Tím spíš, když musí spoléhat pouze na „zrakové vjemy“ (tím myslíme systémy radarů a kamer). Počítač nemá žádný instinkt a situací, ve kterých je potřeba se na silnici děje nepočítaně.

Další problém s autonomními vozy je podle nás omezení možnosti naučit se ovládat vůz. Logicky, jak se chcete naučit řídit, když se váš vůz řídí většinu času sám? Tento efekt lze pozorovat už nyní, kdy si spousta řidičů díky různým asistentům myslí, že na jejich vozy neplatí zákony fyziky.

Nejzásadnější a nejprobíranější negativum je rozhodování o životě a smrti. Mluvíme o situaci, kdy se vůz musí rozhodnout kolik a jakých životů obětuje. Třeba v případě, že nestihne zabrzdit před přechodem plným lidí. Tak vůz začne zvažovat následující – buď může zabít těch pár nešťastníků co stojí na chodníku vpravo, nebo se může rozhodnout stočit vůz do protisměru pod kamion a zabít vás. Nebo také jet rovně přímo přes přechod.

O tom, že by se počítač rozhodl maximálně logicky nelze ani pochybovat. Jenže je to vždy to správné řešení? A kdo by v tom případě byl odpovědný? To jsou zásadní otázky. Proto si rozeberme dvě situace.

V našem scénáři by vůz pravděpodobně zabil vás nárazem do kamionu. Je to nejlogičtější – vy jste ve voze sami, proti X zmařeným životům na přechodu nebo na chodníku. Jednoduchá matematika.

Pokud byste vůz řídili sami, jak byste se rozhodli? Podle průzkumů je většina lidí natolik uvědomělých, že by reagovali stejně (to jak by se lidé zachovali v reálu neřešme). Takže v obou situacích jste mrtví vy. V čem je tedy rozdíl?

Rozdíl je v tom, že v druhém případě jste pravděpodobně viníkem vy. Z nějakého důvodu jedete rychleji, než stíháte reagovat. A za tuto vaši chybu by logicky neměli platit ostatní. Jenže v případě autopilota je chyba na straně vozu. Vy ho neřídíte a v případě popsaného problému vůz rozhoduje o vašem životě bez vašeho zapojení. A to je, zdá se, zásadní problém který výrobci již delší dobu řeší.

V každém případě nebude uvedení autonomních vozů tak snadné. My ale vidíme možnost. Protože jak říkáme, naučit počítač aby na současných silnicích jezdil jako člověk není možné. Tak prostě upravme silnice. Přesněji dálnice. Přestavme je tak, aby se na nich autopiloti mohli bezpečně pohybovat bez dohledu.

To, že by tyto vozy neuměly jezdit na silnicích nižších tříd není až takový problém. Nebo je? Co si o tom myslíte vy? Dejte nám vědět!