23. 11. 2015

Devět aut pro zábavu za cenu naftové oktávky

Vozy značky Škoda patří (nejen) v ČR mezi nejprodávanější a tento trend samozřejmě sleduje i trh s ojetými vozy. Pětiletá Octavia s dieselovým motorem se dá sehnat do 250 000 kč a je to sen mnoha českých řidičů. Dá se ale za tuto cenu sehnat i něco co vám bude na silnici dělat radost?

Devět aut pro zábavu za cenu naftové oktávky

Ne, že by na Octavii bylo něco špatného – vůz je to spolehlivý, všestranný, ve vyšších výbavách i reprezentativní. Pořád to ale není vůz se kterým byste si jízdu opravdu užili. Vozy se kterými ano jsou bohužel často nepraktické a/nebo drahé… Nebo tomu tak není? Ať už máte našetřeno, nebo vás jenom zajímá jaké vozy pro potěšení lze za „oktávkové peníze“ koupit, dali jsme dohromady pár vozů, které by vám neměly uniknout - podívejte se co se dá sehnat za cenu pětileté dieselové Škody Octavia. Jenom podotýkáme, že jsme do výběru nezařadili ostré verze běžných vozů nebo jiné běžnější vozy. Takže zkratky RS, Type R atp. zde nenajdete.

 

Honda S2000

Proč nezačít rovnou s těmi nejlepšími. Když v roce 1999 Honda s tímto modelem přišla, opravdu se vytáhla a navázala jím na tradici roadsterů S550, S600 a S800. Hned bylo vidět, že Honda cílí na řidiče požitkáře. Motor byl sice pouhý „dvoulitr“  (proto název S2000), ale otáček měl na rozdávání – pro maximální výkon 240 koní jste si museli dojít až do 8 300 otáček za minutu.

Potěšení ale samozřejmě neplynulo pouze z výkonu (koneckonců, na to ho je stále málo). Nejsilnější stránkou S2000 jsou totiž perfektní jízdní vlastnosti – syrově naladěný podvozek, který vám dá dobře vědět o přejezdech nerovností, ale zároveň nezláme páteř, zajistil neuvěřitelnou stabilitu i ve vysokých rychlostech. A to i přes absenci pevné střechy – jak je známo roadstery a kabriolety mají zhoršené jízdní vlastnosti kvůli kroucení karoserie, malé Hondy se to ale netýká. Jen pozor na jízdu po dálnici se staženou střechou – v dálničních rychlostech je aerodynamický hluk na hraně snesitelnosti. I tak ale nabídne více požitku než střešní okno v Octavii.

 

Subaru Impreza WRX STi, Mitsubishi Lancer Evolution

Oba dva vozy jsou legendou ve světě rallye a jako jediné seriové vozy vám dovolí alespoň částečně nakouknout za tuto oponu. Samozřejmě se nejedná o závodní vozy, mají k nim ale nejblíž z běžně prodávaných seriovek. A čím jsou tak zvláštní? Výkon kolem 300 koní (zde se ale bavíme o novějších), dvoulitrové motory, pohon všech kol a podvozek přizpůsobený jízdě mimo zpevněné komunikace.

To je také důvod, proč hodně řidičů co si tyto vozy vyzkouší odchází se zraněnými city. Normální jezdění s nimi totiž nebude příjemné – spojka tuhá, brzdy chabé, uvnitř je hluk protože pro výkon musíte motor točit a k tomu vysoká spotřeba. Z takové testovací jízdy vyjde zájemce celý rozlámaný a znechucený, s takovými auty se totiž jezdí jinak – na polní cestu a plyn na zem. Když na brzdy, tak se na ně postavit a spojku dupat jako na oheň, který se snažíte uhasit.

Až při takovém nevybíravém přístupu vás vůz odmění „žehlením“ nerovností, efektivitou brzdění a pravým požitkem z jízdy. A už je celkem jedno jestli sedíte v Subaru nebo Mitsubishi.

 

Porsche Boxster a 944

Od japonců si na chvilku odskočíme do Německa. Každý jistě zná značku Porsche – po právu modla sportovních nadšenců. Každý si ale pod tímto názvem představí ikonickou 911 a její cenu, tiše si postěžuje a značku zavrhne s nálepkou „NA TO NEMÁM“. Přesto existuje pár možností.

První z nich je Boxster. Do 250 000 kč se dá sehnat i patnáctiletý kousek, ale povětšinou i starší vypadají velice pěkně! On si totiž Porsche pořídí málokterý řidič, který se o vůz nechce starat, takže Boxstery jsou v opravdu dobrém stavu. Co se týká svezení, je to Porsche, takže špatné to rozhodně nebude. Motor uložený uprostřed a pohon zadní nápravy slibují zajímavé jízdní vlastnosti, které vůz opravdu má. Dýchá z něj německá preciznost která se projeví i ve vaší jízdě – nic vás nenutí jezdit zatáčky dveřmi napřed. Spíš naopak se snažíte zatáčku projet tak čistě a přesně jak to jen jde.

Častá kritika jde ale na velikost a vzhled, který je podle některých až vyloženě ženský. To je podle nás na každém jak vůz vnímá, ale ať už máte pro zavrhnutí Boxstera jakékoli důvody, je zde ještě jedno a možná i zajímavější Porsche - model 944.

Tento sportovní vůz se vyráběl v letech 1982-1991 a je volbou znalců. Jízdní vlastnosti dokážou konkurovat i mnohem mladším vozům, ale také jde o neuvěřitelně nádherný vůz za kterým se každý otočí.

Podle stavu vozu se ceny pohybují od 50 000 kč až přes milion. To může znamenat i to, že když si pořídíte zachovalý kus a budete se o něj dobře starat, může se stát dobrou investicí a po pár letech i něco vydělat.

 

Ford Mustang

Než se vrátíme do Japonska, které oddělení se zábavnými vozy dominuje, odcestujeme ještě do Spojených států. Je to domov samostatné skupiny vozů s karoserií kupé a silnými (ideálně osmiválcovými) motory – tzv. pony cars nebo také muscle cars.

Tyto vozy jsou typické dlouhou kapotou skrývající obrovský a těžký motor, zadním pohonem a stovkami koňských sil schopných na počkání ničit sady pneumatik. A kam jinam jít než za samotnou ikonou – Mustangem.

Jistě není potřeba ho zdlouhavě představovat, každý ho zná a snad každý automobilový nadšenec se v něm chce alespoň svézt i přes to, že zatáčky projedete lépe s naloženým nákupním vozíkem. Jízdní vlastnosti ale nejsou to, co nás na Mustangu fascinuje. Je to duše, kterou všechny pony cars sdílejí – hřmění po nastartování několika-litrového osmiválcového monstra, které mění většinu spotřebovaného paliva na efektní burácení spíš než na výkon. A i legenda jde pořídit za cenu rodinného vozu, navíc uživit tohoto divokého koníka nestojí příliš. Většinu peněz za provoz budete díky jeho spolehlivosti nechávat na pumpách.

 

Mazda MX-5 a RX-8

Pravděpodobně první vozy které bude člověk vyhledávat když si řekne, že chce malé zábavné kupé, ale nejen mezi ojetými vozy. Mazda v této disciplíně kraluje už dlouhou dobu a jediný kdo (zdá se) zatím její pozici ohrozil (z pohledu požitku za volantem, nikoliv počtem prodaných vozů) je Toyota s GT86, nebo také identické Subaru BRZ.

Pokud se ale budeme držet ojetin do 250 000 kč, zábavu najdete zde. MX-5 je opravdu hravé autíčko, se kterým si budete připadat jako v „našlapané“ motokáře – výkonu tak akorát na zábavné svezení, bleskurychlé řízení a úsměv na tváří vykouzlí v každé zatáčce.

A když se vám se zdá MX-5 až moc malá a slabá, poslouží větší a exotičtější sestřička RX-8. Proč exotičtější? Protože tento „jako kupé tvářící-se sedan“ pohání Wankelův rotační motor, a tím určitě v porovnání s rachtáním dvoulitrového TDi oslníte!

 

Jeep Wrangler

Na konec se ještě jednou vrátíme do země kovbojů. Celou dobu se totiž bavíme o zábavě na silnici, bavit se dá ale i mimo asfalt! A když už chcete vyrazit do bláta, proč si nevzít toho nejlepšího z nejlepších?

Wrangler má kořeny zapuštěné až do modelu používaném armádou v druhé světové válce. Není to sice přímý potomek, ale geny tu stále jsou. Je to nefalšovaný drsňák, se kterým můžete ze silnice sjet téměř kdekoliv se vám zamane. Takže jestli chcete doma mít auto celé od bláta, proč ne zrovna Wrangler?

 

Možností jak se za volantem pobavit je víc než dost a nemusí vás to stát majlant. Samozřejmě, že zmíněné vozy budou s danou cenou často ve věku čerstvého absolventa střední školy, to ale neubírá nic na jejich jedinečnosti – dokud si pořídíte zachovalý kus a budete se o něj dobře starat, jistě bude čarovat úsměv na tváři ještě dlouho.