22. 2. 2016

Asistenční systémy - pasivní bezpečnost

Jak jsme popsali v minulém článku, je stále více systémů které nám pomáhají zůstat ve střehu a mít vozidlo pod kontrolou. Nehody se ale stále dějí, ať už je to z důvodu bezohlednosti, nezodpovědnosti, nedostatku zkušeností nebo neovlivnitelných okolností. Proto ale jsou systémy, které mají za účel nás ochránit v případě nárazu.

Asistenční systémy - pasivní bezpečnost

Jak jsme popsali v minulém článku o asistentech, je stále více systémů které nám pomáhají zůstat ve střehu  a mít vozidlo pod kontrolou. Nehody se ale stále dějí, ať už je to z důvodu bezohlednosti, nezodpovědnosti, nedostatku zkušeností nebo neovlivnitelných okolností. Proto ale jsou systémy, které mají za účel nás ochránit v případě nárazu.

Některé prvky pasivní bezpečnosti jsou vidět v momentu kdy si sednete do vozu – připoutáte se bezpečnostním pásem, na volantu máte nápis „Airbag“. Váš vůz toho má ale pro případ havárie připraveno mnohem víc, než co je vidět na první pohled. Přiblížíme si ale i zmíněné pásy a airbagy, neboť stále procházejí vývojem, ale jsou také nutným základem bez kterého ostatní ochrana postrádá smysl:

Bezpečnostní pásy – laik by řekl, že k bezpečnostním pásům není co říci. Není to ale pravda. Všichni sice známe jejich funkci, ale i pásy procházejí modernizací. Dnes už se nejedná o pouhý popruh z textilu, který se automaticky navíjí a při prudkém trhnutí se zarazí. Moderní bezpečnostní pás vás v případě nárazu nejen udrží na místě, ale jeho předpínač vás vtáhne do sedačky, čímž zajistí optimální polohu a plynulé zpomalení. Objevují se ale i kontrukce, které obsahují airbag – pás se při nárazu roztrhne a zvětší svoji plochu. Tím se snižuje možnost poranění vlivem tlaku na tělo (zlomení žeber atp.).

Airbagy – jen ze zvyku si připomeňme, že základem pro správnou funkci airbagů je použití pásů. V opačném případě vás může airbag zranit, ale i usmrtit a to už v nízkých rychlostech. Jedno zranění je ale typické pro styk s airbagem i v případě použití pásu a to popáleniny. Při aktivaci airbagu je do něj vháněn horký plyn (jehož expanze nafukuje airbag) který dokáže zajistit jeho včasné nafouknutí. Dlouho to bylo bráno jako nutné zlo, při vývoji airbagů v bezpečnostních pásech ale vznikl dostatečný impuls pro hledání jiného řešení – tyto airbagy se již plní studeným plynem.

Než ale airbagy necháme, dovolíme si ještě jednu poznámku k jejich funkci. Tato skutečnost není tolik rozšířená jako nutnost použití pásů a to správná pozice za volantem. Nejen, že je správná pozice za volantem důležitá pro ovládání vozu (ne, ta nejpohodlnější pozice není vždy ta nejlepší), ale také pro vaše zdraví při spuštění airbagů – pokud nesedíte správně nebo držíte volant jednou rukou na dvanácti hodinách, počítejte s nejednou zlomeninou.

Deformační zóny – deformační zóna funguje víceméně jako airbag, má totiž za účel plynule snižovat rychlost nárazu řízenou deformací karoserie. Proto se občas lidé podivují nad tím, jak může mít vůz po havárii při nízké rychlosti (typické např. ve městech) neúměrně deformovanou oblast nárazu. Je to účel, měkká konstrukce pohltí část energie nárazu a vyztužené prvky karoserie ji vedou dál kolem kabiny. Proto v případě neodvratného nárazu miřte na překážku čelem – sice je to proti každému pudu který člověk má, ale vůz je schopný vás nejlépe ochránit při čelním nárazu.

To je mimochodem jeden z důvodů, proč dnešní vozy trpí při jízdě na hraně nedotáčivostí. Jízda s „přetáčivým vozem“ je sice pro řidiče zábavnější, ale v případě nezvládnutí řízení vůz na překážku najíždí bokem (což je naopak místo s nejhorší ochranou proti nárazu). Nedotáčivý smyk je sice obtížnější na zvládnutí, ale díky následnému nárazu čelem bezpečnější.

Multikolizní brzda – zde už více promlouvá elektronika. Podstatná část dopravních nehod má při svém průběhu více než jeden náraz. V případě primárního nárazu se aktivují předpínače pásů a airbagy, ale vůz začne také automaticky brzdit a v případě že je to možné (vzhledem k možnému poškození řízení, zavěšení kol atp.) i drží daný směr jako v případě ESP. Sníží se tím rychlost dalších nárazů, zabrání přejetí do protisměru, případně sjetí ze silnice.

Dětské sedačky – při ochraně posádky nesmíme zapomenout ani na ty nejmenší pasažéry. Je dané zákonem, že děti do 150 cm a 36 kg smí ve voze cestovat pouze v dětské sedačce, případně podsedáku. Jakýkoliv jiný způsob je pro dítě nebezpečný. Hrozí podklouznutí pod pásem nebo škrcení. Výrobci v tomto případě vycházejí uživatelům vstříc a umožňují montáž systému ISOFIX, který usnadňuje správné a bezpečné ukotvení sedačky.

Nepřeceňujte své síly. Moderní vozy toho umí hodně, ale stále je to nejzákladnější na řidiči – řídit tak, aby k nehodě vůbec nemuselo dojít. Samozřejmě ne vždy lze havárii zabránit, naučte se tedy asistenční systémy správně využívat pro maximální bezpečí své a svého okolí.